اردیبهشت ۹۶ و برگزاری ۵ کارگاه علمی

به گزارش کمیته اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم در اردیبهشت ماه ۹۶ پنج کارگاه با همکاری بنیاد ملی نخبگان استان قم برگزار شد. با توجه به استقبال گسترده دوره های زمستان ۹۵، امکان شرکت در کارگاه های بهاره نیز به صورت حضوری و مجازی فراهم آمد تا شرکت کنندگان و علاقه مندانی که امکان حضور فیزیکی در کارگاه ها را نداشتند بتوانند به صورت مجازی در این کارگاه ها شرکت نمایند. در این دوره از کارگاه ها در مجموع ۱۹۰ شرکت کننده به صورت حضوری و مجازی شرکت کردند که ۱۱۵ نفر به صورت مجازی و ۷۵  نفر به صورت حضوری شرکت داشتند. در ادامه گزارش و خلاصه مطالب در هریک از کارگاه ها ارائه می شود:

  • کارگاه مهارت‌های سخنرانی و ارائه موثر/ با تدریس دکتر مهدی محمدی (عضو هیات علمی دانشگاه قم)

اولین کارگاه دوره بهاره کارگاه مهارت‌های سخنرانی و ارائه موثر بود که در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار شد. دکتر محمدی ابتدا به اهمیت آشنایی با مهارت های سخنرانی و ارائه موثر برای یک فرد فعال در زمینه های علمی اشاره کرد و لزوم دست یافتن به این مهارت را متذکر شدند. ایشان سپس تعریفی از ارائه موثر بیان کردند، سپس ساختار یک ارائه استاندارد و موثر را برشمردند و ارائه کننده، مخاطب، موضوع، نوع ارائه، و انگیزه ارائه را از عوامل موثر در یک ارائه موفق دانستند و به تشریح هر یک از این موارد پرداختند. در پایان ایشان تمرین را عامل اصلی بالا بردن مهارت سخنرانی دانستند و تاکید کردند که پس از آشنایی با عوامل کلیدی یک ارائه موثر با تمرین و استمرار می توان به تقویت و بهبود این مهارت در خود دست پیدا کرد.

  • کارگاه مهارت‌های ارتباط مؤثر/ با تدریس دکتر عیسی زارعی (مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای استان قم )

دومین کارگاه از دوره بهاره کارگاه مهارتهای ارتباط موثر بود که در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۹۶ برگزار گردید. در ابتدای جلسه دکتر زارعی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) که می‌فرمایند: «هر که خود را شناخت، خدای خود را شناخته است» ارتباطات را باعث شناخت انسان از خود دانستند. ایشان همچنین در تعریفی از ارتباط آن را فرایندی آگاهانه یا ناآگاهانه دانستند که برای انتقال یا تبادل پیام، تسهیم تجارب، ابراز احساسات و بیان نیاز ها و خواسته ها به کار برده می شود. همچنین در بیان اهمیت ارتباط به این موضوع اشاره کردند که ۷۵% از اوقات زندگی ما صرف ارتباط می شود و در عصر ارتباطات، برنده آن کسی است که بتواند خوب ارتباط برقرار کند.

در ادامه مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای قم به ارائه تعریفی در خصوص ارتباط موثر
پرداختند و همچنین پیامدهای منفی فقدان مهارت های ارتباطی در افراد را برشمردند. بعد از بیان عوامل تسهیل کننده و بازدارنده ارتباط، سبک های ارتباطی را معرفی کردند. دکتر زارعی به اهمیت ارتباطات غیرکلامی اشاره فرمودند و در پایان به ارائه راهکارهای عملی در جهت بهبود مهارت ارتباط موثر پرداختند.

  • کارگاه آشنایی با پایگاه های استنادی ISI و Scopus/ مدرس دکتر نصراله زاده (عضو هیات علمی دانشگاه قم)

 

کارگاه آشنایی با پایگاه های استنادی ISI و Scopus سومین کارگاه از این دوره بود که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۶ توسط یکی از نخبگان استان قم و طلایه دار علم ایران برگزار گردید.

دکتر نصراله زاده ابتدا تعریفی از پایگاه های استنادی و اهمیت آنها را ارائه کردند. سپس به معرفی هریک از پایگاه استنادی به صورت جداگانه پرداختند و مزایا و معایب هریک را برشمردند.

ایشان به معرفی پایگاه ISI، تاریخچه، منابع و موضوعات تحت پوشش این پایگاه پرداخته و شیوه های انتخاب و ارزیابی مجلات و استانداردهای این پایگاه استنادی را بیان فرمودند. عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه قم سپس به معرفی پایگاه استنادی Scopus پرداختند. وی همچنین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC را نیز معرفی فرمودند.

وی در ادامه به ارائه مطالبی در باب استناد و اهمیت آن، خوداستنادی پرداختند. سپس شاخص های ارزیابی استنادات و ارجاعات در پایگاه های استنادی را از جمله نیمه عمر ارجاعات، ضریب تاثیر Impact Factor ، شاخص آنی Immediacy index ، شاخص هرش H-index و… معرفی کردند.

ایشان در ادامه به ارائه مطالبی در باب سرقت علمی و شیوه های مختلف آن پرداخته و روشهای مصون ماندن از آن را بیان کردند.

در پایان دکتر نصراله زاده، شیوه های شناسایی نشریات علمی معتبر و همچنین نحوه انتخاب و گزیش نشریه مناسب جهت چاپ تولیدات علمی و شیوه ارسال آنها به این نشریات را بیان فرمودند.

  • کارگاه شیوه نگارش مقاله تحقیقی- پژوهشی/ دکتر یعقوب نوروزی (عضو هیات علمی دانشگاه قم)

چهارمین کارگاه از این دوره کارگاه شیوه نگارش مقاله تحقیقی- پژوهشی بود که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در محل بنیاد نخبگان استان قم برگزار گردید. دکتر نوروزی هیات علمی و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم هدف از این کارگاه را آشنایی پژوهشگران و علاقه مندان به نگارش مقاله با مراحل مختلف نوشتن یک مقاله تحقیقی و علمی از عنوان مقاله گرفته تا آوردن منابع در مقاله بیان کردند.

ایشان ابتدا استعداد و هنر نوشتن، علم و داشتن تخصص و مهارت و تجربه را سه پیش نیاز برای علاقه مندان به حوزه نگارش مقالات بیان کردند. سپس به بیان انگیزه های مختلف نگارش مقاله پرداخته و همچنین ارکان اساسی نگارش علمی را برشمردند.

در ادامه به معرفی و تعریف اجمالی از انواع مقالات علمی پرداختند. و سپس در مورد اهمیت انتخاب موضوع در روند پژوهش نکاتی را بیان کردند.

دکتر نوروزی در ادامه بخش های مختلف یک مقاله علمی اعم از عنوان، چکیده، کلیدواژه، مقدمه، بیان مسئله و… را به تفصیل بیان کردند. ایشان بهترین داور یک مقاله علمی را خود نویسنده دانستند.

در پایان ایشان به معرفی تعدادی از پایگاه های اطلاعاتی سودمند پرداختند و نکاتی را در باب داوری مقالات علمی بیان فرمودند.

  • کارگاه بازیابی اطلاعات در پایگاه های دسترسی آزاد/ مدرس دکتر امیررضا اصنافی (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران)

آخرین گام از کارگاه های بهاره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استان قم کارگاه “بازیابی اطلاعات در پایگاه­های دسترسی آزاد”بود که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۶ با تدریس دکتر امیررضا اصنافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار گردید. در این کارگاه دکتر اصنافی ابتدا در مورد دسترسی آزاد به منابع علمی، اهمیت دسترسی آزاد و همچنین جنبش دسترسی آزاد به اطلاعات و اهمیت نشر اطلاعات علمی در عصر حاضر مطالبی را بیان کردند. سپس مواردی در خصوص اهمیت اعتبارسنجی منابع دسترسی آزاد به ارائه نکاتی پرداختند. سپس تعدادی از مدل های تجاری تولید کنندگان اطلاعات در جهان را معرفی کردند. ایشان سپس تولیدکنندگان، ناشران، نمایه سازان و فروشندگان را به عنوان چهار عنصر اصلی گردش اطلاعات معرفی کردند. ایشان سپس انواع شیوه های دسترسی به مجلات الکترونیکی را بیان فرمودند.

در ادامه شیوه­ های مختلف دسترسی آزاد و رایگان به اطلاعات، اهمیت مجلات الکترونیکی رایگان، مزایای مجلات الکترونیکی رایگان و همچنین راههای تامین منابع در مجلات الکترونیکی رایگان را بیان فرمودند و به معرفی پایگاه ­های دسترسی آزاد و رایگان به منابع علمی و شیوه کار با هریک از این منابع پرداختند. دکتر اصنافی در پایان نکاتی در مورد شیوه ­های ارزیابی منابع دسترسی آزاد بیان کردند.

بعد از این کارگاه دکتر اصنافی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به همراه اعضای انجمن ضمن بازدید از کتابخانه آیت الله بروجردی قم از نزدیک با فعالیت های این کتابخانه آشنا شدند. و در جلسه ای مشترک با جناب آقای راهنورد رئیس کتابخانه آیت الله بروجردی و جناب آقای رجبیان رئیس کتابخانه مدرسه فیضیه از اعضای مجمع کتابخانه های تخصصی و حوزوی (مکتا) شرکت کردند و با فعالیت های این مجمع نیز آشنا شدند. در این جلسه جناب آقای رجبیان به معرفی مکتا پرداختند و بیان فرمودند که این مجمع kdc علاقه مند به همکاری با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران می باشد.

در ادامه گزارش تصویری این نشست بازدید ارائه میگردد:


گزارش از:

معصومه حسنخانی

ایمان نریمانی


  1. کتابدار گفت:

    سلام گواهی کی صادر میشه واسه مجازیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *