به گزارش کمیته اطلاع رسانی انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی قم در بهمن ماه ۹۵ پنج کارگاه Ùˆ یک نشست تخصصی با همکاری اداره Ú©Ù„ کتابخانه های عمومی استان قم Ùˆ شرکت شری٠پردازش Ùˆ مدیریت پژوهش دانشگاه قم برگزار شد. یکی از مزایای این دوره از کارگاه ها امکان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± آنلاین برای شرکت کنندگان Ùˆ علاقه مندانی بود Ú©Ù‡ امکان ØØ¶ÙˆØ± Ùیزیکی در کارگاه ها را نداشتند. در این دوره از کارگاه ها ØØ¯ÙˆØ¯ ۱۱۰ Ù†ÙØ± به صورت آنلاین Ùˆ ۱۰۰ Ù†ÙØ± به صورت ØØ¶ÙˆØ±ÛŒ شرکت داشتند. در ادامه گزارش Ùˆ خلاصه مطالب در هریک از کارگاه ها ارائه Ù…ÛŒ شود:
- کارگاه شیوه های جذب مخاطب به کتابخانه/ دکتر ابراهیم Ø§ÙØ´Ø§Ø± زنجانی (عضو هیئت علمی دانشگاه اصÙهان)
اولین کارگاه از دوره زمستانه “کارگاه شیوه های جذب مخاطب به کتابخانه” بود Ú©Ù‡ در تاریخ ۹ بهمن ماه با ØØ¶ÙˆØ± دکتر ابراهیم Ø§ÙØ´Ø§Ø± زنجانی برگزار گردید. در این نشست دکتر Ø§ÙØ´Ø§Ø± زنجانی چهار عامل اصلی برای جذب مخاطب به کتابخانه Âها را ÙØ¶Ø§ÛŒ مناسب، مجموعه مناسب، قوانین Ùˆ مقررات مناسب Ùˆ ارتباطات انسانی دانستند Ùˆ سپس به طور Ù…ÙØµÙ„ درباره اهمیت هریک از این عوامل ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§ØªÛŒ را ارائه کردند. ایشان همچنین قدرت برقراری ارتباط از طر٠کتابداران را مهمترین عامل در جذب مخاطبان به کتابخانه ها برشمردند. از نکات مثبت این کارگاه ملموس Ùˆ قابل درک Ùˆ کاربردی بودن مطالب ارائه شده توسط دکتر Ø§ÙØ´Ø§Ø± زنجانی بود.
- نشست و کارگاه استانداردسازی نشریات علمی/ سخنرانی دکتر اØÙ…د سلطانی نژاد (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس Ùˆ Ùˆ مدیرعامل شرکت شری٠پردازشگر دانش-سینا وب)
دومین کارگاه Ú©Ù‡ به صورت نشست Ùˆ با همکاری انجمن مدیریت پژوهش دانشگاه قم Ùˆ شرکت شری٠پردازش به صورت رایگان برگزار گردید، “کارگاه استانداردسازی نشریات علمی” بود. این کارگاه در تاریخ ۱۶ بهمن ماه در تالار اندیشه دانشگاه قم با ØØ¶ÙˆØ± کارشناسان مجله‌‌های ØÙˆØ²ÙˆÛŒ Ùˆ دانشگاهی Ùˆ جمعی از دانشجویان برگزار گردید.
در این کارگاه، ابتدا دکتر مهدی مهدی رئیس انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی استان قم Ùˆ مدیر پژوهش دانشگاه قم به ایراد مطالبی پرداختند Ùˆ در ادامه دکتر اØÙ…د سلطانی‌نژاد سخنرانی خود را شروع کردند. دکتر سلطانی‌نژاد به ضرورت استانداردسازی نشریات علمی پرداختند Ùˆ استاندارهایی Ú©Ù‡ در این زمینه باید رعایت شود، معرÙÛŒ کردند. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد بود Ú©Ù‡ رعایت استاندارهای نشریات باعث ورود نشریات علمی کشور به نمایه‌های بین‌المللی نظیر اسکوپوس Ùˆ Ø¢ÛŒ.اس.Ø¢ÛŒ. می‌باشد Ùˆ با رعایت این استانداردها Ùˆ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù‡â€ŒØ´Ø¯Ù† نشریات علمی ایران به این نمایه‌ها، منجر به جلوگیری خروج سرمایه Ùˆ ارز از کشور جهت هزینه‌های داوری Ùˆ انتشار نشریات Ø¢ÛŒ.اس.Ø¢ÛŒ. Ùˆ اسکوپوس می‌شود. به زعم ÙˆÛŒ دروازه ورود به نمایه‌های بین‌المللی، نمایه‌شدن در پایگاه دسترسی آزاد DOAJ است Ú©Ù‡ مشاوران شرکت سینا وب این امر را برای نشریات داخلی تسهیل می‌کنند Ùˆ مشاوره‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهند. مدیرعامل شرکت سینا وب، تخصیص DOI به مقالات را از موارد ضروری جهت نمایه‌شدن در DOAJ دانست Ú©Ù‡ نماینده رسمی DOI در ایران شرکت سینا وب می‌باشد.
در ادامه جناب آقای دکتر رضوانی، ارزیاب بخش خاورمیانه پایگاه DOAJ در ترکیه از طریق ویدئو Ú©Ù†ÙØ±Ø§Ù†Ø³ به ارائه سخنرانی در ارتباط با معیارهای مهم Ùˆ مورد نیاز جهت نمایه‌شدن در DOAJ پرداختند. راهنمای ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ این معیارها در وب سایت DOAJ قرار دارد.
همچنین جناب آقای دکتر سلطانی‌نژاد از برنامه‌های شرکت جهت Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù† Ùˆ اتصال سامانه‌های مشابهت‌یاب داخلی Ùˆ خارجی به سامانه نشریات سینا وب مطالبی را بیان کردند. در خاتمه نیز ØØ§Ø¶Ø±ÛŒÙ† از جناب آقای دکتر سلطانی‌نژاد Ùˆ دکتر رضوانی سوالات خود را پرسیدند.
- کارگاه طراØÛŒ وب سایت Ùˆ وردپرس/ Ø±ÙˆØ Ø§Ù„Ù„Ù‡ سلیمانی پور (دانشجوی دکتری علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی و کارشناس بخش وب اداره Ø·Ø±Ø Ùˆ برنامه ریزی مرکز تØÙ‚یقات کامپیوتر نور)
” کارگاه طراØÛŒ وب سایت Ùˆ وردپرس”با تدریس جناب آقای سلیمانی Âپور کارشناس مرکز کامپیوتری نور بود Ú©Ù‡ در تاریخ ۱۸ بهمن ماه برگزار گردید سومین کارگاه این دوره بود. مطالب کارگاه در دو بخش ارائه شد. در بخش اول پس از مرور مراØÙ„ Ú©Ù„ÛŒ طراØÛŒ وبسایت، اصول Ùˆ کلیات طراØÛŒ ØµÙØØ§Øª وب با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از HTML Ùˆ CSS آموزش داده شد. در بخش دوم نیز ضمن مرور مراØÙ„ ایجاد یک وبسایت بر اساس سیستم مدیریت Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ WordPressØŒ این مراØÙ„ به صورت عملی آموزش داده شد. در این بخش از کارگاه، مراØÙ„ مختل٠ایجاد Ùˆ راه‌اندازی یک وبسایت، شامل خرید هاست یا میزبان اینترنتی، ثبت Ùˆ خرید دامنه اینترنتی، دانلود وردپرس، ایجاد پایگاه داده وبسایت، آپلود Ùˆ نصب وردپرس، به صورت عملی انجام شد.
- کارگاه بازیابی اطلاعات در پایگاه های دسترسی آزاد/ دکتر امیررضا اصناÙÛŒ (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران)
گام چهارم در دوره زمستانه “کارگاه بازیابی اطلاعات در پایگاهÂهای دسترسی آزاد” بود Ú©Ù‡ در تاریخ ۲۱ بهمن ماه Ùˆ با تدریس دکتر امیررضا اصناÙÛŒ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار گردید. در این کارگاه دکتر اصناÙÛŒ ابتدا در مورد دسترسی آزاد به منابع علمی، اهمیت دسترسی آزاد Ùˆ همچنین جنبش دسترسی آزاد به اطلاعات مطالبی را بیان کردند. سپس مواردی در خصوص اهمیت اعتبارسنجی منابع دسترسی آزاد به ارائه نکاتی پرداختند. در ادامه شیوه های مختل٠دسترسی آزاد Ùˆ رایگان به اطلاعات را بیان ÙØ±Ù…ودند Ùˆ به معرÙÛŒ پایگاه Âهای دسترسی آزاد Ùˆ رایگان به منابع علمی را معرÙÛŒ نمودند. در پایان نیز نکاتی در مورد شیوهÂهای ارزیابی منابع دسترسی آزاد بیان کردند.
- کارگاه بایسته های نقد کتاب/ استاد Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„ØØ³ÛŒÙ† طالعی (عضو هیئت علمی دانشگاه قم)
دیگر کارگاه دوره زمستانه “کارگاه بایسته های نقد کتاب” بود که در تاریخ ۲۵ بهمن ماه برگزار گردید. استاد Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„ØØ³ÛŒÙ† طالعی ابتدا در این کارگاه کتاب “نقد منابع اطلاعاتی: شناخت Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ…ØŒ ساختار، ماهیت Ùˆ معیارهای نقد” نوشته ÙØ±ÛŒØ¨Ø±Ø² درودی  مطالبی منبع مناسبی در زمینه نقد معرÙÛŒ کردند، سپس به ارائه مطالبی در خصوص نقد از جمله، تعری٠نقد، ضرورت نقد، کارکرد نقد، پیش نیازهای نقد، لزوم آشنایی با شیوه های نقد، اهمیت رعایت انصا٠در نقد، نقش نقد در توسعه علمی، نقد در ÙØ¶Ø§ÛŒ علمی جدید، پیوند نقد با ویرایش، رعایت اصول نقد، اهمیت رعایت ساختار علمی در نقد Ùˆ… پرداختند. پس از ارائه Ù…Ø¨Ø§ØØ« تئوری Ùˆ پایه استاد از شرکت کنندگان در کارگاه خواستند تا نقدی کوتاه بر یک کتاب نوشته Ùˆ در پایان به بررسی نقدها پرداختند.
- کارگاه شیوه های پژوهش با رویکرد علمسنجی/ دکتر Ù…ØÙ…د توکلی زاده راوری (عضو هیئت علمی دانشگاه یزد)
آخرین کارگاه دوره زمستانه انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی “کارگاه شیوه های پژوهش با رویکرد علمسنجی” بود Ú©Ù‡ در تاریخ ۳۰ بهمن ماه به صورت مجازی برگزار گردید. در این کارگاه دکتر توکلی زاده راوری Ø·Ø±Ø§Ø Ù†Ø±Ù… Ø§ÙØ²Ø§Ø± ایجاد ماتریس های هم رخدادی (Ravar Premap) ابتدا به Ø§Ø±Ø§Ø¦Ù‡Â Ù…Ø¨Ø§ØØ« اولیه علم سنجی بر اساس دیدگاه های پرایس پرداختند Ùˆ وجوه تمایز آن با کتابسنجی را بیان کردند. ایشان در ادامه به وجوه پژوهشی Ùˆ متغیرهای مهم در علم سنجی همراه با ذکر مثال پرداخته Ùˆ سپس در باب Ù…Ø¨Ø§ØØ« تØÙ„یل Ù…ØØªÙˆØ§ Ùˆ تØÙ„یل استنادی نکاتی را ارائه کردند. دکتر توکلی زاده بیان کردند Ú©Ù‡ Ù…Ø¨Ø§ØØ« علم سنجی از Ù…Ø¨Ø§ØØ« جامعه شناسی علم جدا نیست Ùˆ باید به تاثیر علم بر Ùناوری Ùˆ تاثیر متقابل آن نیز توجه داشت. در ادامه ایشان به ذکر مطالبی درباره کاربرد مطالعات علم سنجی در ØÙˆØ²Ù‡ سنجش روابط بین این ØÙˆØ²Ù‡ ها پرداختند. ایشان Ùنون مختل٠تØÙ„یل داده ها در مطالعات علمسنجی را ارائه کردند. ایشان به بیان به ضع٠در مطالعات مربوط به پایگاه های ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ به علت کمبود منابع پرداختند Ùˆ در پایان بخش هایی از نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø± ایجاد ماتریس های هم رخدادی (Ravar Premap) را معرÙÛŒ ÙØ±Ù…ودند.
Â Ú¯ÙØªÛŒ است در پایان هر کارگاه آزمون الکترونیکی Ùˆ پرسشنامه بررسی میزان رضایتمندی برگزار شد Ùˆ برای شرکت کنندگان گواهی شرکت در کارگاه از سوی انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی قم صادر گردید. با توجه به بررسی به عمل آمده شرکت کنندگان تا ØØ¯ زیادی از کارگاه ها Ùˆ مطالب ارائه شده در آن راضی بودند.
انجمن در نظر دارد تا در ÙØµÙ„ بهار دوره ها Ùˆ کارگاه های جدیدی را برگزار نماید. عناوین کارگاه ها متعاقبا اعلام خواهد گردید.
دیدگاهتان را بنویسید