Ø¯ÙØ§Ø¹ از پایان نامه دوست عزیز آقای مØÙ…د ساجدی در مقطع
کارشناسی ارشد را تبريک مي گويیم،
Â
عنوان: تعیین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای
هیأت علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم
Â
استاد راهنما: دکتر علیرضا اسÙندیاری مقدم
استاد مشاور: دکتر علی اکبر ÙØ§Ù…یل Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ
به امید موÙقیت های Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ†
چکیده: در ادامه مطلب
چکیده:
هدÙ: هدÙ
اصلی پژوهش ØØ§Ø¶Ø± مشخص نمودن میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری Ùˆ اعضای هیأت
علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم می‌باشد.
روش تØÙ‚یق: در
این تØÙ‚یق از روش تØÙ„یلی Ùˆ پیمایشی برای بررسی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان
دکتری Ùˆ اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است.
جامعه مورد پژوهش ۷۷ Ù†ÙØ± شامل کلیه دانشجویان دکتری Ùˆ اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم می‌باشند. در این پژوهش گردآوری داده‌ها به دو روش مطالعات کتابخانه‌ای
Ùˆ مطالعات میدانی استوار است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه Ù…ØÙ‚Ù‚
ساخته انجام شد. این پرسشنامه دارای ۲۷ سوال می‌باشد. از مجموع ۷۷ پرسشنامه ارسال
شده تعداد ۶۷ پرسشنامه تکمیل شده عودت داده شد، برای تعیین پایایی با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ضریب
Ø¢Ù„ÙØ§ÛŒ کرونباخ، ضریب پایایی ۸۳/۰ به دست آمد Ú©Ù‡ نشان دهنده پایایی پرسشنامه بود.
به منظور تجزیه Ùˆ تØÙ„یل داده‌های این پژوهش، از آمارهای
توصیÙÛŒ Ùˆ استنباطی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ گردید Ùˆ به وسیله نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø± SPSS 18 Ùˆ Excel داده‌ها
مورد تجزیه Ùˆ تØÙ„یل قرار Ú¯Ø±ÙØª. مهم‌ترین جداول آماری Ú©Ù‡ جهت پاسخ به سوالات اساسی
این پژوهش مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØª عبارتند از: جداول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ مطلق Ùˆ درصدی،
میانگین پرکاربردترین شاخص از شاخص‌های مرکزی، Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù معیار از بین شاخص‌های
پراکندگی.
ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§: ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ
تØÙ‚یق نشان می‌دهد ۹/۶۰ درصد از جامعه آماری به مقدار زیاد در تشخیص نیازهای Ùˆ
تعیین ماهیت Ùˆ گستره آن ØªØ¨ØØ± دارند. همچنین ۸/۴۸% درصد از پژوهشگران به مقدار زیاد
با شیوه‌های دسترسی و دست‌یابی به اطلاعات مورد نیاز آشنایی
کامل دارند. بر اساس ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ آماری میزان
آشنایی با روش‌های ارزیابی اطلاعات در ۸۵/۵۷ درصد در ØØ¯ بسیار مطلوب می‌باشد.
همچنین ۳/۵۸ درصد جامعه آماری به مقدار زیاد در جهت Ø±ÙØ¹ نیازهای اطلاعاتی از
کتابخانه. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌نمایند.
نتیجه گیری: از بررسی
به عمل آمده از کل داده‌ها جهت تعیین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای
هیأت علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم مشخص می‌گردید Ú©Ù‡ میزان سواد اطلاعاتی
۸۲۰۹/۳ می‌باشد Ú©Ù‡ از میانگین Ù…ÙØ±ÙˆØ¶ ۳ بیشتر است.
Â
کلید واژه‌ها: سواد اطلاعاتی، دانشجویان دکتری، اعضای هیأت علمی،
پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه
اصلی پژوهش ØØ§Ø¶Ø± مشخص نمودن میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری Ùˆ اعضای هیأت
علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم می‌باشد.
این تØÙ‚یق از روش تØÙ„یلی Ùˆ پیمایشی برای بررسی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان
دکتری Ùˆ اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است.
جامعه مورد پژوهش ۷۷ Ù†ÙØ± شامل کلیه دانشجویان دکتری Ùˆ اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم می‌باشند. در این پژوهش گردآوری داده‌ها به دو روش مطالعات کتابخانه‌ای
Ùˆ مطالعات میدانی استوار است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه Ù…ØÙ‚Ù‚
ساخته انجام شد. این پرسشنامه دارای ۲۷ سوال می‌باشد. از مجموع ۷۷ پرسشنامه ارسال
شده تعداد ۶۷ پرسشنامه تکمیل شده عودت داده شد، برای تعیین پایایی با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ضریب
Ø¢Ù„ÙØ§ÛŒ کرونباخ، ضریب پایایی ۸۳/۰ به دست آمد Ú©Ù‡ نشان دهنده پایایی پرسشنامه بود.
توصیÙÛŒ Ùˆ استنباطی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ گردید Ùˆ به وسیله نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø± SPSS 18 Ùˆ Excel داده‌ها
مورد تجزیه Ùˆ تØÙ„یل قرار Ú¯Ø±ÙØª. مهم‌ترین جداول آماری Ú©Ù‡ جهت پاسخ به سوالات اساسی
این پژوهش مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار Ú¯Ø±ÙØª عبارتند از: جداول ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù†ÛŒ مطلق Ùˆ درصدی،
میانگین پرکاربردترین شاخص از شاخص‌های مرکزی، Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù معیار از بین شاخص‌های
پراکندگی.
تØÙ‚یق نشان می‌دهد ۹/۶۰ درصد از جامعه آماری به مقدار زیاد در تشخیص نیازهای Ùˆ
تعیین ماهیت Ùˆ گستره آن ØªØ¨ØØ± دارند. همچنین ۸/۴۸% درصد از پژوهشگران به مقدار زیاد
با شیوه‌های دسترسی و دست‌یابی به اطلاعات مورد نیاز آشنایی
کامل دارند. بر اساس ÛŒØ§ÙØªÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ آماری میزان
آشنایی با روش‌های ارزیابی اطلاعات در ۸۵/۵۷ درصد در ØØ¯ بسیار مطلوب می‌باشد.
همچنین ۳/۵۸ درصد جامعه آماری به مقدار زیاد در جهت Ø±ÙØ¹ نیازهای اطلاعاتی از
کتابخانه. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌نمایند.
به عمل آمده از کل داده‌ها جهت تعیین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای
هیأت علمی پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه قم مشخص می‌گردید Ú©Ù‡ میزان سواد اطلاعاتی
۸۲۰۹/۳ می‌باشد Ú©Ù‡ از میانگین Ù…ÙØ±ÙˆØ¶ ۳ بیشتر است.

پژوهشگاه ØÙˆØ²Ù‡ Ùˆ دانشگاه
این موÙقیت بزرگ را تبریک عرض Ù…ÛŒ کنم به امید پیروزی های آتی
با سلام
دوست عزیز موÙقیت شما را در Ø¯ÙØ§Ø¹ از پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد را تبریک Ù…ÛŒ گویم
جناب آقای ساجدی
همکار گرامی موÙقیت ØØ¶Ø±Øª عالی را تبریک Ù…ÛŒ گویم.
موÙÙ‚ Ùˆ موید باشید
جناب آقاي ساجدي عزيز
من هم به نوبه خود اين موÙقيت را به شما Ùˆ خانواده Ù…ØØªØ±Ù…Ù‡ تبريك Ú¯ÙØªÙ‡ØŒ موÙقيت Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
خوش باشيد
با سلام
دوست عزیز موÙقیت شما را تبریک عرض میکنم Ùˆ آرزوی موÙقیتهای علمی بیشتر برای شما دارم.
مبارک
من هم به آقای ساجدی تبریک Ù…ÛŒ گویم Ùˆ موÙقیت های بیشتر را برای ایشان آرزو دارم.