گزارش برگزاری دوره آموزشی سازماندهی دانش در کربلای معلا
Â
گزارش از: آقای دکتر طاهری
 دوره آموزشی سازماندهی دانش از تاریخ ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) الی ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) در کربلای معلا برای کتابداران کتابخانه‌های آستان مقدس ØØ¶Ø±Øª اباعبدالله Ø§Ù„ØØ³ÛŒÙ† (ع) Ùˆ آستان مقدس ØØ¶Ø±Øª عباس بن امیرالمومنین (ع) با هد٠ارتقای Ø³Ø·Ø Ø¯Ø§Ù†Ø´ Ùˆ آشنایی با Ù…Ø¨Ø§ØØ« نوین ØÙˆØ²Ù‡ سازماندهی دانش برگزار شد. Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ دوره در بخش اول به Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… پایه ØÙˆØ²Ù‡ سازماندهی دانش Ùˆ رویکردهای نوین این ØÙˆØ²Ù‡ اختصاص داشت. بخش بعدی تبیین Ù…Ùهوم ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ØŒ آشنایی با استانداردهای این ØÙˆØ²Ù‡ (مانند Ø·Ø±Ø ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ هسته دوبلین، Ø·Ø±Ø ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ توصی٠شیء (مودس)ØŒ Ùˆ …)ØŒ Ùˆ تمرین با Ù†Ø±Ù…â€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ پیوسته تولید ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ به صورت عملی بود. پس از این Ù…Ø¨Ø§ØØ« قصد بر آن بود Ú©Ù‡ الگوی Ù…Ùهومی “ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی (اÙÙ. آر. بی. آر.)” Ùˆ استاندارد “توصی٠و دسترسی به منبع (آر. دی. اÙÛŒ.)” مورد توصی٠و تØÙ„یل قرار گیرند. اما به دلیل مشکلاتی Ú©Ù‡ در Ùهرستنویسی Ùˆ تولید ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ کتابخانه‌های مخاطب، Ùˆ نیاز به آموزش Ùهرستنویسی تØÙ„یلی-موضوعی Ø§ØØ³Ø§Ø³ شد، روند آموزش دوره تغییر کرد، Ùˆ بر آموزش دقیق Ùهرستنویسی توصیÙÛŒ بر اساس قواعد Ùهرستنویسی انگلو-امریکن Ùˆ آموزش ساختار Ùˆ چگونگی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از Ùهرست سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه کنگره، Ùهرست سرعنوان‌های موضوعی ÙØ§Ø±Ø³ÛŒØŒ Ùهرست سرعنوان‌های موضوعی عربی، اصطلاØÙ†Ø§Ù…ه‌ها، Ùˆ شیوه تامین Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ برخی از Ùیلدهای مهم قالب ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ مارک متمرکز شد.
دعوت از بنده
برای تدریس در این دوره بدین صورت انجام شد Ú©Ù‡ در اوایل تابستان با من تماس Ú¯Ø±ÙØªÙ†Ø¯Â Ùˆ تقاضای یک جلسه ØØ¶ÙˆØ±ÛŒ با مدیر سیستم Ù†Ø±Ù…â€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒ کتابخانه ØØ±Ù… ØØ¶Ø±Øª امام ØØ³ÛŒÙ† (ع) کردند. در جلسه یاد شده، ضمن آشنایی با وضعیت موجود کتابخانه ØØ±Ù…ØŒ برای برگزاری یک دوره جامع سازماندهی دانش دعوت شدم. پس از ماه مبارک رمضان Ùˆ اخذ ویزا به کربلای معلا مشر٠شدم. ØØ¯ÙˆØ¯ ۱۲ Ù†ÙØ± در دوره شرکت کردند. انگیزه شرکت کنندگان بالا بود Ùˆ دوره به صورت تعاملی برگزار می‌شد. در ابتدا قرار بود من به زبان ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ ØµØØ¨Øª کنم. اما به دلیل ابراز ناتوانی مترجم ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ در ترجمه Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§Øª ØÙˆØ²Ù‡ سازماندهی دانش در روز اول، تمام دوره به زبان انگلیسی تدریس شد Ùˆ یک مترجم قوی انگلیسی به عربی ترجمه را به عهده Ú¯Ø±ÙØª. البته ایشان نیز در ÛŒØ§ÙØªÙ† معادل مناسب عربی برای Ø§ØµØ·Ù„Ø§ØØ§ØªÂ تخصصی انگلیسی مشکل داشت. برخی از روزهایی Ú©Ù‡ این مترجم در تعطیلات بود، یکی از Ùهرستنویسان کتابخانه ØØ±Ù… ØØ¶Ø±Øª عباس (ع) کار ترجمه را ادامه می‌داد. مترجم اخیر به دلیل این Ú©Ù‡ عملاً در این ØÙˆØ²Ù‡ ÙØ¹Ø§Ù„یت کرده بود، Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ دوره را بسیار خوب ترجمه می‌کرد. در مذاکرات اولیه طول مدت دوره چهل روزه در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شد. اما به دلیل مشغله بنده Ùˆ عدم داشتن وقت کاÙی، به بیست Ùˆ یک روز تغییر کرد. این زمان نیز به دلیل Ùوت پدر گرامی همسرم به پانزده روز کاهش ÛŒØ§ÙØª. با دعوت Ùˆ تاکید کتابخانه‌های یاد شده انشاءالله در آینده نزدیک دوره مذکور ادامه می‌یابد. خوشبختانه استقبال شرکت کنندگان از دوره خوب بود Ùˆ زمینه را برای همکاری‌های بیشتر آماده نمود.Â
وضعیت کنونی
کتابخانه‌ها در عراق Ùˆ به ویژه کتابخانه‌های مذهبی مناسب نیست، Ùˆ Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ رژیم سابق Ùˆ جنگ روند رشد را در این کتابخانه‌ها کند نموده است. در میان این کتابخانه‌ها در درجه نخست، کتابخانه‌های آستان مقدس ØØ¶Ø±Øª اباعبدالله (ع) Ùˆ آستان مقدس ØØ¶Ø±ØªÂ عباس (ع)ØŒ Ùˆ پس از این دو، کتابخانه آستان مقدس ØØ¶Ø±Øª علی (ع) بهتر از بقیه کار کرده‌اند Ùˆ به روزتر هستند. هر یک از این کتابخانه‌ها ØØ¯ÙˆØ¯ یک صد هزار عنوان کتاب، بیشتر در ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مذهبی Ùˆ Ú©Ù…ÛŒ هم در ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ دانشگاهی، را در بر می‌گیرند. بخشی از این منابع Ùهرستنویسی شده‌اند (تقریباً یک سوم آنها). در کتابخانه ØØ±Ù… Ø§Ù…Ø§Ù…Â ØØ³ÛŒÙ† (ع) از Ù†Ø±Ù…â€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø± منبع باز کوها، Ùˆ در کتابخانه ØØ¶Ø±Øª عباس (ع) از Ù†Ø±Ù…â€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø±ÛŒÂ تجاری سیمÙونی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌شود. قالب ÙØ±Ø§Ø¯Ø§Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در هر دو کتابخانه مارک ۲۱ است Ùˆ کتابداران آنها تقریباً با آن قالب آشنایی دارند. ÙØ¶Ø§ÛŒÂ کتابخانه‌ها نسبتاً مناسب است اما ساخت کتابخانه‌ای چند طبقه نزدیک ØØ±Ù… امام ØØ³ÛŒÙ†Â (ع) برای زائران این ØØ±Ù… شری٠در ØØ§Ù„ اجراست. Ø§ÙØ²ÙˆÙ† بر آقایان، در روزهایی خاص (ظاهراً) دو روز، خانم‌ها نیز می‌توانند از این کتابخانه‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند. اداره کتابخانه‌های یاد شده از ÙØ¶Ø§ÛŒ مناسبی Ùˆ نیروی انسانی کاÙÛŒ برخودار است. هیچ یک از کتابداران دو کتابخانه ØªØØµÛŒÙ„ات کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی ندارند Ùˆ ØµØ±ÙØ§Ù‹ با شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در برخی کشورهای عربی مانند لبنان، آموزش دیده‌اند. با این وجود، انگیزه یادگیری آنها قابل ØªØØ³ÛŒÙ† بود. دوره آموزشی در هر روز با تدریس کتابداران در نوبت ØµØ¨Ø Ø§Ø² ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ آغاز، Ùˆ سپس با ضبط ویدیویی Ù‡Ù…Ø§Ù†Â Ù…Ø¨Ø§ØØ« در نوبت عصر از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ ØŒ بدون ØØ¶ÙˆØ± کتابداران پایان Ù…ÛŒâ€ŒÛŒØ§ÙØª. استقبال Ùˆ مهمان‌نوازی کارکنان ØØ±Ù… مورد تقدیر است Ùˆ بنده Ùˆ خانواده‌ام به صورت کامل مهمان ØØ±Ù… Ø´Ø±ÛŒÙ ØØ³ÛŒÙ†ÛŒ بودیم. پس از کلاس Ùˆ در روزهای جمعه بازدید از شهر کربلا Ùˆ زیارت قبور دیگر اولیای الهی در دیگر شهرهای عراق انجام Ù…ÛŒâ€ŒÚ¯Ø±ÙØª.
یکی از نکات مهم
Ø³ÙØ±ØŒ تشکیل جلساتی پس از اتمام کلاس‌های روزانه برای مشورت در خصوص به کارگیری ابزارهای استاندارد تولید شده در ایران برای ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ سازماندهی دانش در Ú©ØªØ§Ø¨Ø®Ø§Ù†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒÂ ØØ±Ù…ین شریÙین بود. با وجود دیدگاه‌های خاص (از جمله تاکید بر Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ابزارهای تولید شده در کشورهای عربی به منظور هماهنگی با آنها Ùˆ علیرغم ضعÙ‌ها Ùˆ نقایص آن ابزارها، عدم آشنایی کاÙÛŒ با ابزارهای استاندارد تولید شده در ایران، Ùˆ نظیر آن)، و در Ø·ÛŒ Ø¨ØØ«â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ واقعاً طولانی، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از گسترش رده BP Ùˆ اصطلاØÙ†Ø§Ù…Ù‡Â Ø§ØµÙØ§ تولیدی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، Ùˆ مهمتر از آنها، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از اصطلاØÙ†Ø§Ù…Ù‡ غنی علوم اسلامی با بیش از سیصد هزار Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…ÙˆØ¶ÙˆØ¹ÛŒ در ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ÙØ±Ø¹ÛŒÂ علوم اسلامی برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ در ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ Ùهرستنویسی تØÙ„یلی-موضوعی Ùˆ رده‌بندی مورد تصویب قرار Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ مهمترین دستاورد Ø³ÙØ± به شمار می‌آید. خوشبختانه نسخه عربی اصطلاØÙ†Ø§Ù…Ù‡ علوم اسلامی Ùˆ اصطلاØÙ†Ø§Ù…Ù‡ Ø§ØµÙØ§ تهیه شده است Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آنها گامی در راستای بین‌المللی شدن ابزارهای مذکور است. انتقال داده‌های مربوط به اصطلاØÙ†Ø§Ù…ه جامع علوم اسلامی به طور کامل بر اساس ØªÙØ§Ù‡Ù… نامه امضاء شده میان کتابخانه آستان مقدس ØØ¶Ø±Øª اباعبدالله Ø§Ù„ØØ³ÛŒÙ† (ع) Ùˆ مرکز اطلاعات Ùˆ مدارک اسلامی (وابسته به پژوهشگاه علوم Ùˆ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ اسلامی) انجام شده است Ùˆ به زودی شاهد داده‌های اشاره شده در نشانی اینترنتی http://www.imamhussain-lib.com خواهیم بود.
بدون تردید،
پشتیبانی همه جانبه از کتابخانه‌های مذهبی در جهان اسلام Ùˆ به ویژه جهان تشیع، برای اشاعه Ùˆ انتشار ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ ناب اسلامی Ùˆ تشیع، وظیÙÙ‡ شرعی Ùˆ ØØ±Ùه‌ای تمامی متخصصان و ØØ±Ùه‌مندان علم اطلاعات Ùˆ دانش‌شناسی است. Â
والسلام علی من
التبع الهدی
سلام Ùˆ Ø§ØØªØ±Ø§Ù…
تبریک استاد عزیز
Ú†Ù‡ خوب است Ú©Ù‡ دانش ایرانیان در تمامی ØÙˆØ²Ù‡ های علوم زبان زد خاص Ùˆ عام شود.
به امید موÙقیت های بیش از پیش ایرانیان
دوست گرامی جناب آقای دکتر طاهری
باعث Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„یه Ú©Ù‡ توÙیقی ØØ§ØµÙ„ شما شد تا در خدمت کارکنان کتابخانه های آستان مطهر آقا اباعبدالله (ع) Ùˆ ØØ¶Ø±Øª Ø§Ø¨ÙˆØ§Ù„ÙØ¶Ù„ (ع) باشید. این موÙقیت علمی Ùˆ معنوی را به شما تبریک عرض Ù…ÛŒ نمایم.
به امید موÙقیت Ø±ÙˆØ²Ø§ÙØ²ÙˆÙ† را برای شما دوست Ùˆ استاد عزیز