کارگاه نقش متخصصان علم اطلاعات در حکمرانی داده ‌ها، با شرکت بیش از ۵۰ شرکت‌کننده حضوری و مجازی به همت انجمن کتابداری قم برگزار گردید:

مدرس این کارگاه یک روزه خانم دکتر نجمه سالمی در ابتدا با بیان تعریف حکمرانی (Governance) از اهم تعریف های این حوزه را موارد زیر برشمردند:

  • Governance حکمرانی ØŒ حاکمیت ØŒ زمامداری ØŒ فرمانداری ØŒ فرمانروایی، راهبری

نظامی که تحت آن، سازمان هدایت راهبردی و کنترل می شود.

  • حکمرانی (Governance) به معنای مدیریت (Management) نیست
  • حکمرانی از تصمیم گیری های روزانه جدا است
  • حکمرانی بر روی شناسایی تصمیمات اساسی Ùˆ اینکه Ú†Ù‡ کسی برای اجرای آنها مناسب تر است تمرکز دارد
  • منظور از حکمرانی، اعمال قدرت سیاسی برای مدیریت امور یک سازمان است.

وی با اشاره به این که مدیریت داده و حکمرانی داده مکمل همدیگر هستند بسیاری از کسب و کارها را حتی با داشتن داده های باکیفیت بالا ، در دستیابی و تحقق خروجی های کسب و کار شکست می خورند و علت اصلی این موضوع را در آن دانستند که  آنها تلاش های مدیریت داده را با اهداف کسب و کار به طور شفاف همراستا و تنظیم نکرده اند. در واقع حکمرانی داده یعنی جاسازی کردن کیفیت داده ها در درون فرآیندها و نه مدیریت کیفیت داده ها !

و از مهمترین اركان شكل دهنده حكمراني داده را سنجش پذيري، شفافيت، تنظيم و همراستايي، حقوق تصميم گيري و نظارت عاليه دانستند.

و از اهم توقعات مدیران سازمان از اجرای برنامه حکمرانی داده افزایش توانایی در تصمیم گیری بهتر، حفاظت از نیازهای ذینفعان داده ای، کاهش اصطکاک های عملیاتی و سوءبرداشت ها درباره داده ها، پرورش پرسنل برای تسهیل در حل و فصل تعارضات و موضوعات قابل بحث درباره داده ها (Data Issues) ، ایجاد استانداردها و فرآیندهای تکرارپذیر برای داده ها، کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی از طریق هماهنگی میان تلاشهای مرتبط با داده، تضمین کردن شفافیت فرآیندهای مرتبط با داده ها در نظرگرفتند

و در پاسخ به این که چرا باید داده ها را حکمرانی کرد؟ پاسخ دادند

  • نقش کلیدی داده Ùˆ پردازش Ùˆ تحلیل آن در تصمیم گیری
  • حاکمیت Ùˆ مدیریت بر داده ها بر اساس یک فرآیند یکپارچه Ùˆ پیش برنده برای بقا Ùˆ توسعه کسب Ùˆ کار سازمان
  • حکمرانی داده به عنوان یکی از شاخه های مدیریت اطلاعات سازمانی (EIM)
  • نیاز به خلق ارزش Ùˆ بینش تجاری مناسب برای مدیران راهبردی سازمان

و در بخش پایانی کارگاه حکمرانی داده ها را بخشی از رهبریت سازمانی دانستند. در واقع حکمرانی داده ها به دنبال تضمین این نکته است که داده ها به بقا و توسعه استراتژی، کسب و کار و اهداف سازمانی کمک می کنند، تمرکز حکمرانی داده ها بر روی مسئولیت های هیئت مدیره و مدیران رده بالای سازمان است. حکمرانی داده ها یک برنامه (Program) و نه یک پروژه (Project)!. اگرچه اجرای آن بر اساس یکسری پروژه های به هم مرتبط می باشد و بیان کردند که حکمرانی داده ها یک موضوع مستمر است و نه مقطعی! حکمرانی داده ها و حکمرانی IT مکمل هم هستند و نه جایگزین !

 

این کارگاه یک روزه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ در محل بنیاد ملی نخبگان استان قم برگزار گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.