بررسی طرح کتابخانه مرکزی آموزشگاهی در استان قم (با تاکید بر راه اندازی کتابخانه فاطمه الزهرا (س))

موضوع جلسه: بررسی طرح کتابخانه مرکزی آموزشگاهی در استان قم  (با تاکید بر راه اندازی کتابخانه فاطمه الزهرا (س))

حاضرین: خانم‌ها دکتر فرهودی، حسنخانی، باقریان، جعفری فر، کنعانی، رمضانی؛ آقایان محمدی استانی، دیدارپور، نصیرزاده، صمصامی، محمدی شجاعی، محفوظی

غایبین:  آقای دکتر مهدی محمدی، خانم‌ها خداداد، حاج باقریان

این نشست با حضور آقای کریمی (مجری طرح Ùˆ معلم زبان آموزش Ùˆ پرورش) Ùˆ آقای شهسواری (مسئول امور فرهنگی آموزش Ùˆ پرورش قم) Ùˆ حاج آقا طباطبائی (نماینده سازمان فرهنگی Ùˆ هنری شهرداری قم)ØŒ Ùˆ سرکار خانم حداد پور (نماینده کانون پرورش فکری کودک Ùˆ نوجوان در استان قم ) خانم رمضانی (کارشناس امور کتابخانه های اداره Ú©Ù„ نهاد کتابخانه های عمومی استان قم) در سالن جلسات کتابخانه آیت الله بروجردی  از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ روز دوشنبه Û²Û¹ شهریور ماه ۱۳۹۵برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مجری طرح با اشاره به این Ú©Ù‡ کتابخانه های مدارس استان قم آنگونه Ú©Ù‡ شایسته ارائه خدمات کتابخانه آموزشگاهی است تجهیز نشده اند، وجود یک کتابخانه مرکزی آموزشگاهی در هر ۴ ناحیه آموزش Ùˆ پرورش جهت تحت پوشش قرار دان مدارس هر منطقه جهت ارائه خدمات کتابخانه آموزشگاهی را ضرورت دانست.

به عنوان پایلوت، جهت ایجاد کتابخانه مرکزی آموزشگاهی، کتابخانه نوساز فاطمه الزهرا (س) Ú©Ù‡ در ۵ طبقه  از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در ناحیه ۳ ساخته شده است بدین منظور انتخاب شده است. سازمان تبلیغات اسلامی جهت تجهیز این کتابخانه در مسیر تعریف شده حاضر به همکاری با تمامی ارگان های زیرربط است بدین منظور هدف از برگزاری این نشست بهره مندی از نظرات انجمن کتابداری قم (به عنوان متخصصان حوزه)ØŒ آموزش Ùˆ پرورش (با توجه به این Ú©Ù‡ اعضا کتابخانه دانش آموزان هستند)ØŒ نهاد کتابخانه های عمومی استان قم Ùˆ کانون پرورش فکری کودک Ùˆ نوجوان (با توجه به سابقه طویل در امر ارائه خدمات فرهنگی به طیف کودک Ùˆ نوجوان) Ùˆ شهرداری قم (جهت Ú©Ù…Ú© به دسترس پذیر کردن کتابخانه به دانش آموزان از طریق اتوبوسرانی) است.

* در ابتدا نظرات اعضای انجمن کتابداری جهت ارائه دیدگاه کتابدارانه نسبت به تجهیز کتابخانه مذکور مطابق با استانداردهای بین المللی طراحی کتابخانه آموزشگاهی در سه بخش کلی ارائه گردید:

-دکتر فائزه فرهودی با اشاره به نقش برنامه ریزی راهبردی و تبیین نقشه راه انجام فعالیتهای کتابخانه، برگزاری جلسات منظم بین کتابخانه با معلمان و مدیران مدارس جهت توجیه و نزدیک تر شدن دیدگاه ها و آموزش معلمان جهت نهادینه کردن بحث سواد اطلاعاتی بین دانش آموزان، به کارگیری نیروی متخصص کتابدار در این کتابخانه، تدوین برنامه اطلاعاتی و دیجیتال در کتابخانه و تامین منابع مالی (با توجه به اینکه کتابخانه فاطمه الزهرا (س) ردیف بودجه در جایی برای تعبیه نشده ) را ضرورت دانست.

– محسن دیدار پور، در بخش راه های جذب مخاطب به کتابخانه ØŒ نقش والدین Ùˆ معلمان Ùˆ آموزش Ùˆ پرورش را جهت حمایت از این طرح ضروری دانستند چرا Ú©Ù‡ بدون تشویق گروه های مذکور دانش آموزان علاقه ای برای ورود به کتابخانه نخواهد داشت. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ پس از ثبت نام دانش آموزان کتابخانه باید از لحاظ نیروی انسانی متخصص Ùˆ از لحاظ محتوا غنی باشد تا مخاطبان به کتابخانه فاطمه الزهرا (س) علاقه مند گردند

-نیره جعفری فر، در بخش اصول طراحی داخلی این کتابخانه ۵ طبقه، با اشاره به این Ú©Ù‡ بزرگترین کتابخانه آموزشگاهی جهان یعنی The Phillips Exeter Academy  در ۹ طبقه Ùˆ با ظرفیت ۲۵۰ هزار کتاب در امریکاست. این کشور را از پیشگامان حوزه کتابخانه آموزشگاهی دانست Ùˆ به تشریح نحوه طراحی داخلی کتابخانه فاطمه الزهرا (س) مطابق با اصول طراحی کتابخانه Ú©Ù‡ در قالب کتابی  از سوی انجمن کتابداران امریکا (American Library Association) ارائه گردیده است Ùˆ مطابق با نیازهای کتابخانه فاطمه الزهرا (س) بومی سازی شده است، پرداخت. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ کتابخانه فاطمه الزهرا (س) در طبقه همکف دارای ۲ باب مغازه است، Ùˆ طبقه ۵ ام دارای سالن همایشی با ظرفیت ۲۲۰ نفر است. این سه قسمت را از مهم ترین محل های تامین بودجه کتابخانه دانست.

*در ادامه خانم رمضانی (کارشناس امور کتابخانه های اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان قم) اشاره کرد:

کتابخانه مذکور تا حدودی تجهیزات کتابخانه ای را فراهم کرده است، اما کافی نیست. وی اعلام کرد، نهاد کتابخانه های عمومی استان در مورد تامین نیروی کتابدار متخصص و تهیه منابع  و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه آمادگی کامل دارد.

*حداد پور (نماینده کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در استان قم )

با بیان سابقه ۵۰ ساله کانون در حوزه فعالیت کودک Ùˆ نوجوان، اعلام کرد در استان قم ۱۲ مرکز کانون پرورش فکری فعال وجود دارد. Ú©Ù‡ ۹ مرکز آن در شهر قم هستند، ÙˆÛŒ اعزام مربی آموزشی از سوی کانون به این کتابخانه را از جمله اقدامات Ú©Ù…Ú©ÛŒ کانون به کتابخانه فاطمه الزهرا دانست. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ تا آموزش Ùˆ پرورش استان، اقداماتی جهت جذب دانش آموزان به این کتابخانه انجام ندهد، این طرح با شکست روبرو خواهد شد Ùˆ مانند ۳ کتابخانه کانون پرورش فکری Ú©Ù‡ در این منطقه قرار دارند، نمی­تواند آنگونه Ú©Ù‡ شایسته است مخاطب جذب کند، نقش آموزش Ùˆ پرورش را کلیدی قلمداد کرد.

*آقای شهسواری (مسئول امور فرهنگی آموزش و پرورش قم)

ضمن اشاره به  این Ú©Ù‡ آموزش Ùˆ پرورش در زمینه تجهیز کتابخانه مدارس با مشکلات بودجه ای روبرو است از طرح مذکور استقبال کرد Ùˆ با اشاره به نزدیکی کتابخانه فاطمه الزهرا (س) به سه مدرسه، گفت Ú©Ù‡ ناحیه ۳ آموزش Ùˆ پرورش Ú©Ù‡ کتابخانه فاطمه الزهرا (س) در آن قرار گرفته از تراکم بالای دانش آموزی برخوردار است. ÙˆÛŒ جهت حمایت از طرح مذکور از تدوین ابلاغیه به مدیران مدارس ناحیه ۳ اطلاع داد تا امکان عضویت تمام دانش آموزان به کتابخانه تسهیل گردد Ùˆ امکان بازدید از کتابخانه از سوی مدارس را آموزش Ùˆ پرورش تقبل خواهد کرد Ùˆ حتماً برنامه هایی را آموزش پرورش جهت تشویق معلمان Ùˆ مدیران مدارس جهت علاقه مند کردن دانش آموزان جهت بهره گیری از کتابخانه فراهم خواهد نمود. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ معلمان از  نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان مطلع هستند، این امکان از سوی آموزش Ùˆ پرورش فراهم خواهد گردید Ú©Ù‡ معلمان در کمیته انتخاب منابع کتابخانه مشارکت داشته باشند.

*حاج آقا طباطبائی (نماینده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم)

در زمینه دسترس پذیر کردن کتابخانه برای دانش آموزان، اشاره کرد شهرداری در بخش اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی آمادگی همکاری با این طرح را خواهد داشت.

در پایان محمدی استانی با اشاره به این که موفقیت طرح در گرو تشریک مساعی بین تمام مراکز مذکور است، از تمامی افراد حاضر در جلسه خواست تا پایبند تعهداتی که در این نشست جهت اجرا سازی طرح گردید باشند، تا شاهد عملیاتی شدن این طرح برای نخستین بار در کشور و در استان قم باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.