موضوع جلسه: بررسی Ø·Ø±Ø Ú©ØªØ§Ø¨Ø®Ø§Ù†Ù‡ مرکزی آموزشگاهی در استان قم  (با تاکید بر راه اندازی کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س))
ØØ§Ø¶Ø±ÛŒÙ†: خانم‌ها دکتر ÙØ±Ù‡ÙˆØ¯ÛŒØŒ ØØ³Ù†Ø®Ø§Ù†ÛŒØŒ باقریان، Ø¬Ø¹ÙØ±ÛŒ ÙØ±ØŒ کنعانی، رمضانی؛ آقایان Ù…ØÙ…دی استانی، دیدارپور، نصیرزاده، صمصامی، Ù…ØÙ…دی شجاعی، Ù…ØÙوظی
غایبین:  آقای دکتر مهدی Ù…ØÙ…دی، خانم‌ها خداداد، ØØ§Ø¬ باقریان
این نشست با ØØ¶ÙˆØ± آقای کریمی (مجری Ø·Ø±Ø Ùˆ معلم زبان آموزش Ùˆ پرورش) Ùˆ آقای شهسواری (مسئول امور ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ آموزش Ùˆ پرورش قم) Ùˆ ØØ§Ø¬ آقا طباطبائی (نماینده سازمان ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ هنری شهرداری قم)ØŒ Ùˆ سرکار خانم ØØ¯Ø§Ø¯ پور (نماینده کانون پرورش Ùکری کودک Ùˆ نوجوان در استان قم ) خانم رمضانی (کارشناس امور کتابخانه های اداره Ú©Ù„ نهاد کتابخانه های عمومی استان قم) در سالن جلسات کتابخانه آیت الله بروجردی  از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ روز دوشنبه Û²Û¹ شهریور ماه ۱۳۹۵برگزار گردید.
در ابتدای جلسه مجری Ø·Ø±Ø Ø¨Ø§ اشاره به این Ú©Ù‡ کتابخانه های مدارس استان قم آنگونه Ú©Ù‡ شایسته ارائه خدمات کتابخانه آموزشگاهی است تجهیز نشده اند، وجود یک کتابخانه مرکزی آموزشگاهی در هر ۴ ناØÛŒÙ‡ آموزش Ùˆ پرورش جهت ØªØØª پوشش قرار دان مدارس هر منطقه جهت ارائه خدمات کتابخانه آموزشگاهی را ضرورت دانست.
به عنوان پایلوت، جهت ایجاد کتابخانه مرکزی آموزشگاهی، کتابخانه نوساز ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) Ú©Ù‡ در ۵ طبقه  از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در ناØÛŒÙ‡ ۳ ساخته شده است بدین منظور انتخاب شده است. سازمان تبلیغات اسلامی جهت تجهیز این کتابخانه در مسیر تعری٠شده ØØ§Ø¶Ø± به همکاری با تمامی ارگان های زیرربط است بدین منظور هد٠از برگزاری این نشست بهره مندی از نظرات انجمن کتابداری قم (به عنوان متخصصان ØÙˆØ²Ù‡)ØŒ آموزش Ùˆ پرورش (با توجه به این Ú©Ù‡ اعضا کتابخانه دانش آموزان هستند)ØŒ نهاد کتابخانه های عمومی استان قم Ùˆ کانون پرورش Ùکری کودک Ùˆ نوجوان (با توجه به سابقه طویل در امر ارائه خدمات ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ به طی٠کودک Ùˆ نوجوان) Ùˆ شهرداری قم (جهت Ú©Ù…Ú© به دسترس پذیر کردن کتابخانه به دانش آموزان از طریق اتوبوسرانی) است.
* در ابتدا نظرات اعضای انجمن کتابداری جهت ارائه دیدگاه کتابدارانه نسبت به تجهیز کتابخانه مذکور مطابق با استانداردهای بین المللی طراØÛŒ کتابخانه آموزشگاهی در سه بخش Ú©Ù„ÛŒ ارائه گردید:
-دکتر ÙØ§Ø¦Ø²Ù‡ ÙØ±Ù‡ÙˆØ¯ÛŒ با اشاره به نقش برنامه ریزی راهبردی Ùˆ تبیین نقشه راه انجام ÙØ¹Ø§Ù„یتهای کتابخانه، برگزاری جلسات منظم بین کتابخانه با معلمان Ùˆ مدیران مدارس جهت توجیه Ùˆ نزدیک تر شدن دیدگاه ها Ùˆ آموزش معلمان جهت نهادینه کردن Ø¨ØØ« سواد اطلاعاتی بین دانش آموزان، به کارگیری نیروی متخصص کتابدار در این کتابخانه، تدوین برنامه اطلاعاتی Ùˆ دیجیتال در کتابخانه Ùˆ تامین منابع مالی (با توجه به اینکه کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) ردی٠بودجه در جایی برای تعبیه نشده ) را ضرورت دانست.
– Ù…ØØ³Ù† دیدار پور، در بخش راه های جذب مخاطب به کتابخانه ØŒ نقش والدین Ùˆ معلمان Ùˆ آموزش Ùˆ پرورش را جهت ØÙ…ایت از این Ø·Ø±Ø Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ دانستند چرا Ú©Ù‡ بدون تشویق گروه های مذکور دانش آموزان علاقه ای برای ورود به کتابخانه نخواهد داشت. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ پس از ثبت نام دانش آموزان کتابخانه باید از Ù„ØØ§Ø¸ نیروی انسانی متخصص Ùˆ از Ù„ØØ§Ø¸ Ù…ØØªÙˆØ§ غنی باشد تا مخاطبان به کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) علاقه مند گردند
-نیره Ø¬Ø¹ÙØ±ÛŒ ÙØ±ØŒ در بخش اصول طراØÛŒ داخلی این کتابخانه ۵ طبقه، با اشاره به این Ú©Ù‡ بزرگترین کتابخانه آموزشگاهی جهان یعنی The Phillips Exeter Academy در ۹ طبقه Ùˆ با ظرÙیت ۲۵۰ هزار کتاب در امریکاست. این کشور را از پیشگامان ØÙˆØ²Ù‡ کتابخانه آموزشگاهی دانست Ùˆ به ØªØ´Ø±ÛŒØ Ù†ØÙˆÙ‡ طراØÛŒ داخلی کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) مطابق با اصول طراØÛŒ کتابخانه Ú©Ù‡ در قالب کتابی  از سوی انجمن کتابداران امریکا (American Library Association) ارائه گردیده است Ùˆ مطابق با نیازهای کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) بومی سازی شده است، پرداخت. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) در طبقه همک٠دارای ۲ باب مغازه است، Ùˆ طبقه ۵ ام دارای سالن همایشی با ظرÙیت ۲۲۰ Ù†ÙØ± است. این سه قسمت را از مهم ترین Ù…ØÙ„ های تامین بودجه کتابخانه دانست.
*در ادامه خانم رمضانی (کارشناس امور کتابخانه های اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان قم) اشاره کرد:
کتابخانه مذکور تا ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ تجهیزات کتابخانه ای را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کرده است، اما کاÙÛŒ نیست. ÙˆÛŒ اعلام کرد، نهاد کتابخانه های عمومی استان در مورد تامین نیروی کتابدار متخصص Ùˆ تهیه منابع  و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه آمادگی کامل دارد.
*ØØ¯Ø§Ø¯ پور (نماینده کانون پرورش Ùکری کودک Ùˆ نوجوان در استان قم )
با بیان سابقه ۵۰ ساله کانون در ØÙˆØ²Ù‡ ÙØ¹Ø§Ù„یت کودک Ùˆ نوجوان، اعلام کرد در استان قم ۱۲ مرکز کانون پرورش Ùکری ÙØ¹Ø§Ù„ وجود دارد. Ú©Ù‡ ۹ مرکز آن در شهر قم هستند، ÙˆÛŒ اعزام مربی آموزشی از سوی کانون به این کتابخانه را از جمله اقدامات Ú©Ù…Ú©ÛŒ کانون به کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا دانست. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ تا آموزش Ùˆ پرورش استان، اقداماتی جهت جذب دانش آموزان به این کتابخانه انجام ندهد، این Ø·Ø±Ø Ø¨Ø§ شکست روبرو خواهد شد Ùˆ مانند ۳ کتابخانه کانون پرورش Ùکری Ú©Ù‡ در این منطقه قرار دارند، Ù†Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù†Ø¯ آنگونه Ú©Ù‡ شایسته است مخاطب جذب کند، نقش آموزش Ùˆ پرورش را کلیدی قلمداد کرد.
*آقای شهسواری (مسئول امور ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ آموزش Ùˆ پرورش قم)
ضمن اشاره به  این Ú©Ù‡ آموزش Ùˆ پرورش در زمینه تجهیز کتابخانه مدارس با مشکلات بودجه ای روبرو است از Ø·Ø±Ø Ù…Ø°Ú©ÙˆØ± استقبال کرد Ùˆ با اشاره به نزدیکی کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) به سه مدرسه، Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ ناØÛŒÙ‡ ۳ آموزش Ùˆ پرورش Ú©Ù‡ کتابخانه ÙØ§Ø·Ù…Ù‡ الزهرا (س) در آن قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ از تراکم بالای دانش آموزی برخوردار است. ÙˆÛŒ جهت ØÙ…ایت از Ø·Ø±Ø Ù…Ø°Ú©ÙˆØ± از تدوین ابلاغیه به مدیران مدارس ناØÛŒÙ‡ ۳ اطلاع داد تا امکان عضویت تمام دانش آموزان به کتابخانه تسهیل گردد Ùˆ امکان بازدید از کتابخانه از سوی مدارس را آموزش Ùˆ پرورش تقبل خواهد کرد Ùˆ ØØªÙ…اً برنامه هایی را آموزش پرورش جهت تشویق معلمان Ùˆ مدیران مدارس جهت علاقه مند کردن دانش آموزان جهت بهره گیری از کتابخانه ÙØ±Ø§Ù‡Ù… خواهد نمود. ÙˆÛŒ با اشاره به این Ú©Ù‡ معلمان از  نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان مطلع هستند، این امکان از سوی آموزش Ùˆ پرورش ÙØ±Ø§Ù‡Ù… خواهد گردید Ú©Ù‡ معلمان در کمیته انتخاب منابع کتابخانه مشارکت داشته باشند.
*ØØ§Ø¬ آقا طباطبائی (نماینده سازمان ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ÛŒ Ùˆ هنری شهرداری قم)
در زمینه دسترس پذیر کردن کتابخانه برای دانش آموزان، اشاره کرد شهرداری در بخش اتوبوسرانی Ùˆ ØÙ…Ù„ Ùˆ نقل عمومی آمادگی همکاری با این Ø·Ø±Ø Ø±Ø§ خواهد داشت.
در پایان Ù…ØÙ…دی استانی با اشاره به این Ú©Ù‡ موÙقیت Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± گرو تشریک مساعی بین تمام مراکز مذکور است، از تمامی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØØ§Ø¶Ø± در جلسه خواست تا پایبند تعهداتی Ú©Ù‡ در این نشست جهت اجرا سازی Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯ÛŒØ¯ باشند، تا شاهد عملیاتی شدن این Ø·Ø±Ø Ø¨Ø±Ø§ÛŒ نخستین بار در کشور Ùˆ در استان قم باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید