موفقیت های استان

بدینوسیله دفاع سرکار خانم فاطمه رعیتی کارشناسی‌ارشد
علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم از پایان‌نامه خود تحت عنوان «
بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش بین حوزه علمیه و
دانشگاه؛ مطالعه موردی حوزه­ علمیه یزد و دانشگاه یزد
» با راهنمایی دکتر
هویدا و با کسب نمره عالی را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک عرض می نماییم.

چکیده را در ادامه مطلب مطالعه نمایید.

چکیده

      یکی از اهداف
اصلی مراکز آموزشی، فرایند تولید و تسهیم دانش است؛ و دو نهاد مهم آموزشی کشور
حوزه علمیه و دانشگاه­ها هستند. از طرفی
به دلیل تفاوت ساختاری میان حوزه
ودانشگاه و اینکه در حوزه علوم آموزشی و اکتسابی دارای تقدس و غیر قابل نقد هستند و
بیشتر مسائل نظری محض است؛ در حالی که در دانشگاه همه چیز قابل تشکیک است.
وحدت
علمی و اشتراک دانش بین این دو نهاد با سختی­هایی روبرو است. یکی از ارکان مهم در
این دو نهاد آموزشی، که نقش مهمی در اشتراک و وحدت علمی بین این دو نهاد دارند؛ اساتیدی
هستند که در هر دو نهاد آموزشی در حال رفت و آمد و آموزش و تدریس هستند.

     پژوهش حاضر به
بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش بین حوزه علمیه یزد و دانشگاه یزد از نظر اساتید
پرداخته است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش بین اعضای
هیئت علمی دانشگاه یزد و اساتید حوزه علمیه یزد است که این عوامل شامل عوامل فردی،
سازمانی، اشتراکات محتوایی و فناوری اطلاعات می­شود که با روش توصیفی- پیمایشی انجام
شده است. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد به تعداد ۲۷ نفر Ùˆ
اساتید حوزه علمیه خواهران Ùˆ برادران استان یزد به تعداد ۵۱ نفر در چهار گروه
آموزشی فقه و اصول، معارف اسلامی، ادبیات عرب و علوم قرآن و حدیث به پرسش­نامه
پژوهش پاسخ داده­اند.

      جهت گردآوری اطلاعات،
پرسش­نامه­ای شامل ۴۱ سؤال مربوط به اطلاعات جمعیت­شناختی، عوامل فردی، عوامل
سازمانی، عوامل فناوری اطلاعات و عوامل مشترکات محتوایی طراحی شده است. به منظور
تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی، فراوانی؛ درصد و میانگین و روش آمار
استنباطی مانند رتبه لیکرت از ۵ Ùˆ آزمون
t  مقایسه میانگین­های دو
نمونه مستقل استفاده شده است.

بر اساس يافته‌هاي
پژوهش، رتبه تأثیر اشتراک دانش در زمنیه عوامل فردی، بین هیئت علمی برابر است با
۰۷/۲ (در حدود ۴/۳۸ درصد) Ùˆ بین اساتید Ùˆ علمای حوزه علمیه یزد ۶/۱ (در حدود ۳۲
درصد) ؛ رتبه تأثیر اشتراک دانش در زمنیه عوامل سازمانی، بین اعضای هیئت علمی
دانشگاه یزد ۸۹/۱ (در حدود ۸/۳۷درصد) Ùˆ در بین اساتید حوزه علمیه ۷/۱(در حدود ۳۴
درصد) ؛ رتبه تأثیر اشتراک دانش در زمینه عوامل مشترکات محتوایی، بین اعضای هیئت
علمی ۱۹/۲ (در حدود ۸/۴۳ درصد) Ùˆ در بین اساتید حوزه علمیه یزد ۸/۱(در حدود ۳۶ در
صد) و رتبه تأثیر اشتراک دانش در زمینه عوامل فناوری اطلاعات، بین اعضای هیئت
علمی۶۱/۱ (در حدود۲/۳۲ درصد) است Ùˆ بین اساتید حوزه علمیه یزد ۵۵/۱ (در حدود ۳۱درصد)
از ۵ در مقیاس لیکرت است.
با تحلیل های آماری انجام شده، تفاوت معنی­داری در اشتراک
دانش در زمینه عوامل فردی ؛ سازمانی ؛ اشتراکات محتوایی و فناوری اطلاعات بین
اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد و اساتید حوزه علمیه یزد وجود ندارد.

       با
وجود اقدامات بسیاری از جمله: برگزاری همایش­های مشترک؛ گنجاندن دروس معارف، اخلاق
و متون اسلامی در نظام آموزشی دانشگاه‌ها
؛ ورود برخی روحانیون به
دانشگاه
Ùˆ بالعکس Ùˆ غیره … انجام گرفته است ولی نتوانسته شکاف علمی
بین حوزه و دانشگاه را پر نماید البته تقویت و کستردگی این اقدامات،  گام بلندی در جهت وحدت علمی و عملی حوزه و
دانشگاه است.

کلیدواژه­ها: اشتراک دانش، حوزه علمیه
یزد، دانشگاه یزد، اشتراک دانش و عوامل فردی، اشتراک دانش و عوامل سازمانی، اشتراک
دانش و عوامل مشترکات محتوایی، اشتراک دانش و عوامل فناوری اطلاعات

 


  1. ناشناس گفت:

    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    من هم به نوبه خود این موفقیت را به شما و خانواده محترم تبریک میگم .
    به امید موفقیت های بیشتر

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    تبریک میگم
    وای کی میشه منم از پایان نامه ام با نمره عالی دفاع کنم
    بهم تبریک بگن
    ؟؟؟

  3. ناشناس گفت:

    تبریک می گم فاطمه جان
    به امید موفقیت های آتی

  4. ناشناس گفت:

    سلام دوست عزيزم. بهت تبريك ميگم. من ميدونم واقعا در راستاي اين پايان نامه چقدر زحمت كشيدي و زحمتهات بودند كه نتيجه دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.