همایش «پژوهش در
علم اطلاعات Ùˆ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒ: روندها Ùˆ آسیبÂها»به مناسبت Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش چهارشنبه (۲۷
آذر ۱۳۹۲) به همت انجمن کتابداری Ùˆ Ø§Ø·Ù„Ø§Ø¹ÂØ±Ø³Ø§Ù†ÛŒ شاخه استان قم با سخنرانی دکتر
مهدی علیپور ØØ§Ùظی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم Ùˆ Ùناوری اطلاعات ایران Ùˆ با ØØ¶ÙˆØ±
اساتید، دانشجویان و کتابداران استان برگزار شد.

علیپور ØØ§Ùظی ضمن تبریک به مناسبت Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، در مورد این Ù‡ÙØªÙ‡ Ú¯ÙØª: «برای توجه
به برخی Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… مهم در زندگی نیاز به نماد Ùˆ سمبل است، برای اینکه این Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… را
سرمشق خود قرار دهیم و در زندگی به ضرورت وجود آنها توجه کنیم و از آنها بهره
برداری کنیم مناسبت هایی مثل Ù‡ÙØªÙ‡ کتاب، روز کتابدار، Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش وغیره تعیین شده
است. Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش نیز نوعی نماد برای روشن ساختن Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… مهم است.
همایش «پژوهش در
علم اطلاعات Ùˆ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒ: روندها Ùˆ آسیبÂها»به مناسبت Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش چهارشنبه (۲۷
آذر ۱۳۹۲) به همت انجمن کتابداری Ùˆ Ø§Ø·Ù„Ø§Ø¹ÂØ±Ø³Ø§Ù†ÛŒ شاخه استان قم با سخنرانی دکتر
مهدی علیپور ØØ§Ùظی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم Ùˆ Ùناوری اطلاعات ایران Ùˆ با ØØ¶ÙˆØ±
اساتید، دانشجویان و کتابداران استان برگزار شد.
 در ابتدا دکتر
علیپور ØØ§Ùظی ضمن تبریک به مناسبت Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، در مورد این Ù‡ÙØªÙ‡ Ú¯ÙØª: «برای توجه
به برخی Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… مهم در زندگی نیاز به نماد Ùˆ سمبل است، برای اینکه این Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… را
سرمشق خود قرار دهیم و در زندگی به ضرورت وجود آنها توجه کنیم و از آنها بهره
برداری کنیم مناسبت هایی مثل Ù‡ÙØªÙ‡ کتاب، روز کتابدار، Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش وغیره تعیین شده
است. Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش نیز نوعی نماد برای روشن ساختن Ù…ÙØ§Ù‡ÛŒÙ… مهم است. توجه به پژوهش
نباید Ù…Ù†ØØµØ± به Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش باشد بلکه این Ù‡ÙØªÙ‡ نمادی است Ú©Ù‡ نشانگر اهمیت امر
پژوهش است. نباید همایشÂها، ØµØØ¨ØªÂها، نشستÂها Ùˆ … در مورد پژوهش Ùقط به این Ù‡ÙØªÙ‡
Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ شود بلکه باید در طول سال Ùˆ در ضمن Ø¨Ø±Ù†Ø§Ù…Ù‡ÂØ±ÛŒØ²ÛŒÙ‡Ø§ÛŒ خرد Ùˆ کلان کشور به پژوهش
توجه شود. Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ در این همایش مورد Ø¨ØØ« است، عبارتند از: پژوهش Ùˆ اهمیت آن
در جامعه، پژوهش در علم اطلاعات Ùˆ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒØŒ کاربردی نمودن پژوهشهای علم اطلاعات
Ùˆ Ø¯Ø§Ù†Ø´ÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒØŒ نقش انجمنÂهای علمی در توسعه پژوهش Ùˆ آینده پژوهش در علم اطلاعات Ùˆ
Ø¯Ø§Ù†Ø´ÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒÂ».
 سپس برای ورود به Ù…Ø¨Ø§ØØ«ØŒ
دکتر علیپور، پژوهش و پژوهشگر را اینگونه تعری٠کرد: «پژوهش، به معنای عام، بررسی
یا کاوشی سخت کوشانه Ùˆ به معنای خاص، تØÙ‚یق Ùˆ تجربه â€Œâ€Ø§ÛŒ جامع با هد٠‌†کشÙ
واقعیت ‌â€Ù‡Ø§ÛŒ نو Ùˆ ØªÙØ³ÛŒØ± درست این واقعیت ‌â€Ù‡Ø§ØŒ تجدید نظر در نتیجه ‌â€Ú¯ÛŒØ±ÛŒ ‌â€Ù‡Ø§ØŒ
نظریه ‌â€Ù‡Ø§ Ùˆ قوانین Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ شده در پرتو واقعیت ‌â€Ù‡Ø§ÛŒ کش٠شده Ùˆ به کارگیری عملی
نتیجه ‌â€Ú¯ÛŒØ±ÛŒ ‌â€Ù‡Ø§ØŒ نظریه ‌â€Ù‡Ø§ Ùˆ قوانین جدید است. پس با این ØØ³Ø§Ø¨ ما به هر
ÙØ¹Ø§Ù„یتی پژوهش نمیÂگوییم. اگرچه ما در طول زندگی خود در مورد خیلی از پدیدهÂها
تØÙ‚یق Ùˆ ØªÙØØµ Ù…ÛŒÂکنیم (مثل خرید یک گوشی موبایل) اما تمامی این ÙØ¹Ø§Ù„یتÂها پژوهش
نامیده Ù†Ù…ÛŒÂØ´ÙˆÙ†Ø¯. پژوهش یکی از اساسی â€Œâ€ØªØ±ÛŒÙ† نیازها برای نیل به Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ùˆ توسعة
همه جانبة یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار
است. بنابر این نوع Ùˆ Ø³Ø·Ø ÙØ¹Ø§Ù„یت ‌â€Ù‡Ø§ÛŒ پژوهشی یکی از شاخص ‌â€Ù‡Ø§ÛŒ اصلی توسعه Ùˆ
Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ù…ØØ³ÙˆØ¨ Ù…ÛŒ â€Œâ€Ø´ÙˆØ¯. پژوهشی Ù…Ùید است Ú©Ù‡ منجر به Ø§ÙØ²Ø§ÙŠØ´ دانش بشري، Ùˆ همچنین
پويايي آموزش شود. Ú©Ù‡ Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ این Ù…ØÙˆØ± در جامعه خیلی Ú©Ù… رنگ است Ùˆ به آن Ú©Ù… توجه
Ù…ÛŒÂØ´ÙˆØ¯. پژوهشگر ÙØ±Ø¯ÙŠ Ø§Ø³Øª Ú©Ù‡ با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از روش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ø¹Ù„Ù…ÙŠ در صدد رسيدن به شناختي
تازه از مسائل Ùˆ Ù…ÙØ§Ù‡ÙŠÙ… مختل٠است. همه آن Ú†Ù‡ Ú©Ù‡ به عنوان Ù¾ÙŠØ´Ø±ÙØª علوم در اعصار
مختل٠تاريخ مي â€Œâ€Ø´Ù†Ø§Ø³ÙŠÙ… ØØ§ØµÙ„ تلاش Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÙŠ Ø§Ø³Øª Ú©Ù‡ در کار خود رويکردي پژوهشي داشته
â€Œâ€Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ ذهن پرسشگرشان همواره Ù…ØØ±Ú©ÙŠ Ø¨Ø±Ø§ÙŠ ÙØ¹Ø§Ù„يت ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù¾Ú˜ÙˆÙ‡Ø´ÙŠ آنان بوده است.
ویژگیÂهای یک پژوهشگر خوب عبارتند از: نگاهي کنجکاو Ùˆ Ù…ÙˆØ´Ú©Ø§ÙØ§Ù†Ù‡ به پديده هاي
اطرا٠خود دارد؛ ØØ³Ø§Ø³ÙŠØª نسبت به آن Ú†Ù‡ در اطرا٠مي گذرد دارد؛ ذهني پويا Ùˆ پرسشگر
دارد؛ از روش هاي علمي Ùˆ Ù¾Ø°ÙŠØ±ÙØªÙ‡ شده Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ مي کند؛ از مهارت لازم براي ÙŠØ§ÙØªÙ†
منابع اطلاعاتي مورد نيازش برخوردار است؛ مهارت در انجام كارهاي گروهي دارد؛ نتايج
ÙŠØ§ÙØªÙ‡ هاي خود را به Ù†ØÙˆ موثري منتشر ساخته Ùˆ در اختيار ساير Ù…ØÙ‚قان قرار مي دهد؛
Ø§ØØ³Ø§Ø³ مسئوليت نسبت به توسعه مرزهاي دانش دارد».
 در ادامه سرپرست معاونت
پژوهشی پژوهشگاه علو Ù… Ùˆ Ùناوری اطلاعات، در مورد عوامل توسعه پژوهش در کشور
Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: «عوامل موثر بر توسعه پژوهش را Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù† در سه Ù…ØÙˆØ± اصلی تقسیم بندی کرد. عوامل
سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ: منظور
از عوامل سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ Ù‡Ù…Ù‡ امکانات Ùيزيکي Ùˆ زيرساخت هاي بنيادي است Ú©Ù‡ امکان انجام
پژوهش در ØÙˆØ²Ù‡ هاي مختل٠را براي پژوهشگران ÙØ±Ø§Ù‡Ù… مي آورد. عوامل
نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ: منظور
از امکانات نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ Ø¬Ø±ÙŠØ§Ù† اطلاعات Ùˆ دانش ميان پژوهشگران است Ú©Ù‡ از طريق مجله
ها و منابع علمي ديگر به صورت چاپي يا الکترونيکي صورت مي پذيرد. نيروي
انساني: منظور از نيروي انساني، پژوهشگراني است که با دانش و تلاش
خود مي توانند امکانات سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ Ùˆ نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±ÙŠ Ø±Ø§ به خدمت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÙŠ پژوهشي
گوناگون را تدوين و اجرا کنند. توسعه آتي پژوهش در هر کشور مبتني بر گسترش رويکرد
پژوهش مدار در آموزش آن کشور است Ú©Ù‡ از Ø³Ø·Ø Ø¢Ù…ÙˆØ²Ø´ ابتدايي شروع شده Ùˆ تا پايان
ØªØØµÙŠÙ„ات دانشگاهي استمرار مي يابد».

 سپس دکتر علیپور درباره
تاثیرات پژوهش، معیارهای ارزیابی پژوهش Ùˆ مزایای پژوهش Ú¯ÙØª: «پژوهش هنگامی Ù…ÛŒ ÂØªÙˆØ§Ù†Ø¯
اثربخش باشد Ú©Ù‡ به آموزش منتج شود. پژوهش Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù†Ø¯ بر ØÙˆØ²Ù‡Âهایی مانند آموزش Ùˆ
یادگیری، اقتصاد، ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ØŒ سیاست، جامعه، Ùˆ … اثرگذار باشد. معیارهای ارزیابی
تاثیر پژوهش را Ù…ÛŒÂØªÙˆØ§Ù† در شش معیار عمده اینچنین خلاصه کرد: به میزان استنادی Ú©Ù‡
پژوهش Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کرده؛ میزان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ ای Ú©Ù‡ از پژوهش شده؛ Ú†Ù‡ میزان پژوهش در آموزش
موثر بوده؛ در عمل (صنعت) چقدر از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده؛ به Ú†Ù‡ میزان در اختیار
خوانندگان جدید قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ (ترجمه به زبانهای دیگر) Ùˆ Ú†Ù‡ میزان جوایز Ùˆ Ø§ÙØªØ®Ø§Ø±Ø§Øª
به همراه داشته است. مزایای پژوهش نیز اگر چه روشن و بدیهی است ولی اشاره به چند
مورد آن خالی از لط٠نیست. صرÙÙ‡ اقتصادی، بهبود سبک زندگی، سلامت Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ØŒ
Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ Ú©ÛŒÙیت زندگی، تاثیر بر Ù…Ø¨Ø§ØØ« بین المللی، Ù…ØÛŒØ·ÛŒØŒ جامعه Ùˆ …».
 وی در ادامه با بیان ویژگی
های علم اطلاعات و دانش شناسی، در مورد خدمات پژوهش به رشته و خدمات رشته به پژوهش
بیان کرد: «علم اطلاعات علمي كاربردي Ùˆ بين رشته â€Œâ€Ø§ÙŠ Ø§Ø³ØªØŒ مبناي آن اطلاعات است،
طي٠وسيعي از اقشار جامعه با آن در تعامل هستند، با طي٠گسترده â€Œâ€Ø§ÙŠ Ø§Ø² علوم در
ارتباط است، وابسته به Ùنآوري به ويژه Ùنآوري اطلاعات است Ùˆ پيشرو در بهره برداري
از Ùنآوري اطلاعات است Ùˆ براي پيشبرد امور نيازمند پژوهش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù…Ø³Ø§Ù„Ù‡ Ù…ØÙˆØ± است. با
توجه به این ویژگی ها خدمات علم اطلاعات و دانش شناسی به پژوهش را می توان در
مواردی چون: بسترسازي پژوهش از طريق گردآوري و دسترس پذير ساختن اطلاعات براي
پژوهشگران، تسهيل Ùˆ تسريع ÙØ±Ø¢ÙŠÙ†Ø¯ پژوهش، ارائه خدمات بهينه در اشتراك اطلاعات Ùˆ
دانش، سازماندهي اطلاعات Ùˆ طبقه بندي Ùˆ دسته بندي اطلاعات دانست. ØØ§Ù„ پژوهش چگونه
Ù…ÛŒ تواند در خدمت رشته ما باشد. شناسايي ضع٠‌â€Ù‡Ø§ Ùˆ قوت ‌â€Ù‡Ø§ØŒ ÙØ±ØµØª ‌â€Ù‡Ø§ Ùˆ تهديدها
در خدمات، شناسايي وضعيت موجود Ùˆ بهينه سازي آن، شناسايي اÙÙ‚ ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù¾ÙŠØ´ رو Ùˆ وصول
به آنها، بهره برداري از Ùنآوري اطلاعات در خدمات، توليد Ùنآوري اطلاعات جهت
Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ شناسايي كاربران Ùˆ بهره گيران، Ùˆ … ».
 مسئول کمیته پژوهش انجمن
کتابداری Ùˆ Ø§Ø·Ù„Ø§Ø¹ÂØ±Ø³Ø§Ù†ÛŒ ایران، ضمن بیان نکاتی در جهت کاربردی نمودن پژوهشها، در
مورد نقش انجمن های علمی در توسعه پژوهش عنوان کرد: «مساله مهم در پژوهش، کاربرد
آن در جامعه است به طوری Ú©Ù‡ سودمندی پژوهش برای مسئولان Ùˆ جامعه Ù…ØØ³ÙˆØ³ باشد. انجام
پژوهش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ ÙƒØ§Ø±Ø¨Ø±Ø¯ÙŠ مبتني بر نياز، پويايي خدمات در مراكز اطلاع â€Œâ€Ø±Ø³Ø§Ù†ÙŠØŒ بهره
گيري از نتايج پژوهش ‌â€Ù‡Ø§ در عمل، انجام پژوهش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ú¯Ø±ÙˆÙ‡ÙŠ با تخصص ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù…Ø®ØªÙ„Ù
مورد نياز، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از روش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù¾Ú˜ÙˆÙ‡Ø´ علمي، مستند نمودن پژوهش Ùˆ نتايج آن،
انتشار نتايج Ùˆ تجربيات Ùˆ … از جمله کارهایی است Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توان در جهت کاربردی
نمودن پژوهش ها انجام داد. به عنوان کسی Ú©Ù‡ در انجمن ÙØ¹Ø§Ù„یت داشتم Ùˆ در این مورد
دغدغه داشتم، که آیا کمیته پژوهش مسئول تشکیل تیم پژوهش و انجام پژوهش است؟ چون
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ø¨Ø±ØØ³Ø¨ علاقه Ùˆ پاره وقت در انجمن ØØ¶ÙˆØ± دارند ولی پژوهش کاری هزینه بر Ùˆ زمان
بر است پس وظیÙÙ‡ کمیته پژوهش انجمن انجام کار پژوهشی نیست بلکه در زمینه هایی
مانند: بستر سازي پژوهش، شناسايي مسائل، شناسايي Ùˆ اطلاع رساني Ù…ØÙˆØ±Ù‡Ø§ÙŠ Ù…ÙˆØ¶ÙˆØ¹ÙŠ
پژوهش، رصد پژوهش، ارزيابي پژوهش Ùˆ ارائه گزارش ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ù…Ù‚Ø·Ø¹ÙŠØŒ ايجاد شبكه پژوهشگران
و برقراري ارتباط پژوهشگران با يكديگر و نيازمندان به کار پژوهش می تواند موثر
باشد».
 در پایان دکتر علیپور ØØ§Ùظی
در مورد آینده پژوهش در علم اطلاعات و دانش شناسی به نکات ارزشمندی اشاره کرد:
«پژوهش مستلزم وجود مساله Ùˆ مساله مستلزم پويايي يك ØÙˆØ²Ù‡ است. مسائل بومي نيازمند
راه ØÙ„ ‌â€Ù‡Ø§ÙŠ Ø¨ÙˆÙ…ÙŠ هستند. رسيدن به راه ØÙ„ ‌â€Ù‡Ø§ نيازمند پژوهش است. انجام پژوهش
نيازمند توجه به پژوهش از طر٠مسئولان است. پژوهش هزينه â€Œâ€Ø¨Ø± Ùˆ زمان â€Œâ€Ø¨Ø± است. در
مقابل نتيجه Ùˆ راه ØÙ„ در اختيار ما است. اكثر پژوهش ‌â€Ù‡Ø§ در علم اطلاعات در
دانشگاه ‌â€Ù‡Ø§ صورت مي ‌â€Ú¯ÙŠØ±Ø¯. ارتباط دانشگاه با صنعت در علم اطلاعات بسيار ضعيÙ
است. بنابراين تا زماني كه پژوهش Ù…Ø±ØªÙØ¹ كننده نيازهاي صنعت نباشند، پژوهش ‌â€Ù‡Ø§
كاربردي نخواهند بود. در مقابل صنعت ما پويا نيست. Ø§ØØ³Ø§Ø³ نياز به پژوهش براي ØÙ„
مسائل نمي ‌â€ÙƒÙ†Ø¯. بنابراين براي توسعه Ùˆ تاثيرگذاري پژوهش بايد: ارتباط صنعت،
دانشگاه Ùˆ اقتصاد بايد برقرار باشد. پژوهش بايد براي ØÙ„ مسائل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شود. بسترها
Ùˆ امكانات مورد نياز ÙØ±Ø§Ù‡Ù… شوند. پژوهشگران متخصص Ùˆ متعهد تربيت Ùˆ مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡
قرار گيرند. ÙØ±Ø¢ÙŠÙ†Ø¯ انجام پژوهش تسهيل شود. مقام پژوهش Ùˆ پژوهشگران گرامي داشته
شود».
گزارشگر: خانم خداداد شهری
Â
با تشکر ÙØ±Ø§ÙˆØ§Ù† از کلیه سروران در انجمن کتابداری قم
بسیار جلسه Ù…Ùید Ùˆ ارزنده ای بود وبا تشکر Ùˆ سپاسگزاری بیکران از استاد اخلاق جناب آقای دکتر علیپور ØØ§Ùظی
از طر٠کلیه سروان کمال تشکر را دارم
کاش بیشتر اطلاع رسانی می شد