در ۲۲ آبان ۱۳۹۶ نشست مهارتÂهای کاریابی با ØØ¶ÙˆØ± اساتید Ùˆ دانشÂ‌آموختگان علم اطلاعات Ùˆ جناب دکتر طالبی، متخصص در امور بازاریابی Ùˆ تجارت الکترونیک، به مناسبت Ù‡ÙØªÙ‡ کتاب در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم، برگزار شد.
در ابتدای مراسم دکتر Ù…ØÙ…دی،  مدیر پژوهشی دانشگاه Ùˆ رئیس انجمن کتابداری قم،  از ØØ¶ÙˆØ± گسترده دانشجویان علم اطلاعات Ùˆ سایر رشتهÂهای دانشگاهی Ùˆ همچنین مدیران Ù…ØØªØ±Ù… کتابخانهÂ‌های استان قم اظهار خرسندی کردند.
همایش شامل دو بخش بود، سخنرانی دکتر طالبی Ùˆ پرسش Ùˆ پاسخ از ایشان Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تجربیات متخصصان علم اطلاعات Ùˆ Ø¯Ø§Ù†Ø´â€ŒÂØ´Ù†Ø§Ø³ÛŒ برگزار شد.
در ابتدای همایش، دکتر طالبی ØµØØ¨Øª خود را با عبارت آرمانی “علم بهتر است یا ثروت” شروع کردند Ùˆ پارادوکس پنهان در آن را علت Ú¯Ù†Ú¯ÛŒ پاسخ به آن Ùˆ سخت بودن انتخاب دانستند. ایشان بهترین انتخاب را علم به دست آوردن ثروت Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯.
ایشان با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ۴ ربع نقدینگی رابرت کیوساکی مردم جوامع را به ۴ دسته تقسیم کردند:
دسته اول: کارمندان دولتی با یک شغل Ùˆ یک درآمد نسبی هستند. ایشان معتقد بودند Ú©Ù‡ این دسته Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ با ÙØ±ÙˆØ´ زمان خود با Ú©Ù…ÂØªØ±ÛŒÙ† قیمت به سیستم اداری شغل خویش را ØÙظ Ù…ÛŒ کنند Ùˆ از Ú©Ø§Ø±ÙØ±Ù…ایان ØÙ‚وق Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ù…ÛŒÂکنند. این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بعد از مدتی دچار رکود Ù…ÛŒÂØ´ÙˆÙ†Ø¯.
دسته دوم: ØµØ§ØØ¨Ø§Ù† کسب Ùˆ کارهای بزرگ هستند Ú©Ù‡ در ØÙ‚یقت شامل Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø§Ù† می‌شود. این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زمانی را برای کسب مهارتÂ‌ها اختصاص داده اند. سپس با ایجاد نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒÛŒ به سمت تولید کسب Ùˆ کار خواهند Ø±ÙØª. در این دسته مردم در گروه‌Âهای مختل٠هستند Ú©Ù‡ برای Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† Ùˆ در جهت اهدا٠آنها کار Ù…ÛŒÂکنند.
دسته سوم: شامل Ø®ÙˆÛŒØ´â€ŒÙØ±Ù…اها Ù…ÛŒÂ‌شود. این دسته را ØµØ§ØØ¨Ø§Ù† مغازه‌های Ú©ÙˆÚ†Ú© در سطØÂ بازار Ùˆ شغل‌های سنتی تشکیل می‌دهند. در ØÙ‚یقت این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ØµØ§ØØ¨Ø§Ù† مشاغل هستند. این گروه معمولا از زندگی خود ناراضی هستند.
Ùˆ دسته آخر شامل سرمایه گزاران می‌شود. در این گروه پول برای ØµØ§ØØ¨ پول کار Ù…ÛŒÂ‌کند.
ایشان سپس با دسته‌بندی هوش به دستهÂ‌های Ù…ØªÙØ§ÙˆØª هوش ریاضی، هوش عاطÙی، هوش عقلانی یا منطقی، هوش مصنوعی، هوش اجتماعی، هوش مالی Ùˆ تجاری رمز موÙقیت در بسیاری از امور را مرتبط با تقویت برخی از هوشÂ‌های اکتسابی ذکر نمودند. در این بین هوش عاطÙی، اجتماعی، مالی Ùˆ تجاری را اکتسابی Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯ Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª بسیاری از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ تجاری موÙÙ‚ Ùˆ ØØªÛŒ روسای جمهور را مرهون تقویت هوش عاطÙÛŒ Ùˆ اجتماعی دانستند.
در ادامه آقای طالبی با تقسیم درآمد به دو دسته مستقیم Ùˆ غیرمستقیم، در آمد بالای برخی از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را مدیون درآمد غیرمستقیم عنوان کردند. در درآمد مستقیم یا ÙØ¹Ø§Ù„ØŒ درآمد هر ÙØ±Ø¯ رابطه مستقیمی با ÙØ¹Ø§Ù„یت ÙØ±Ø¯ دارد. به این Ù…Ùهوم Ú©Ù‡ با قطع ÙØ¹Ø§Ù„یت، درآمد ÙˆÛŒ نیز قطع خواهد شد. در درآمد غیر مستقیم یا Ø§Ù†ÙØ¹Ø§Ù„ÛŒ ÙØ±Ø¯ برای رسیدن به درآمد سیستمی طراØÛŒ می‌Âکند Ùˆ با اصول ثابت اما با سبکی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª به انجام ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های خود Ù…ÛŒÂپردازد. سبک متقاوت سبب تولید درآمد بالا خواهد شد.
ایشان همچنین با اشاره به قانون ۱۹۹۰ یا به عبارت بهتر یک، نه، نود، مردم را از Ù„ØØ§Ø¸ دارا بودن شم اقتصادی دستهÂ‌بندی نمودند. به این Ù…Ùهوم Ú©Ù‡ تنها یک در صد Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بسیار باهوش هستند Ùˆ دارای شم تجاری بالا هستند. آنان  زودتر از دیگران Ùˆ بسیار سریع Ù…ÛŒâ€ŒÂØªÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯ موقعیتÂ‌های ناب را شناسایی کنند Ùˆ در همان راستا سرمایه‌گذاری نمایند. دسته دوم Ú©Ù‡ شامل نه درصدیÂ‌ها Ù…ÛŒâ€ŒÂØ´ÙˆØ¯ با Ú©Ù…ÛŒ تاخیر Ù…ÛŒâ€ŒÂØªÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯ خود را به روز Ù†Ú¯Ù‡ دارند. اما ۹۰ درصد Ø§ÙØ±Ø§Ø¯  که غالب جامعه را نیز تشکیل Ù…ÛŒâ€ŒÂØ¯Ù‡Ù†Ø¯. همیشه منتظر تغییر از ناØÛŒÙ‡ بیرون هستند. این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ منتظرند Ú©Ù‡ دیگران به آنها راهکاری معرÙÛŒ کنند. این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ معمولا در تجارت Ùˆ تولید کسب Ùˆ کار جدید ریسکÂ‌پذیر نیستند.
آقای طالبی دوره برخی از شغلÂ‌های سنتی را تمام شده دانستند Ùˆ به تولید نوع دیگری از شغلÂ‌ها با سبک زندگی جدید اشاره کردند. ایشان بیان نمودند Ú©Ù‡ جامعه امروزی در ØØ§Ù„ گذر از تجارت الکترونیک Ùˆ رسیدن به موج چهارم است Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ برای رسیدن به درآمد از بستر اینترنت برای Ø¯Ø±Ø¢Ù…Ø¯ÂØ²Ø§ÛŒÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کنند. درهای تلگرامی Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اینترنتی را مثال بارزی از این نوع تجارت دانستند.
در نهایت آقای طالبی در جمعÂ‌بندی سخنان خود ذکر کردند Ú©Ù‡ امروزه موج‌های Ù¾ÙˆÙ„â€ŒÂØ³Ø§Ø²ÛŒØŒ کار دستی انجام نمی‌دهند. بلکه آنان کارکنان دانشی هستند. ایشان خروج از قالب‌های سنتی Ùˆ یکنواخت را برای ایجاد موÙقیت لازم دانستند. همچنین ایشان دانشگاه را مکانی برای بازکردن ذهن Ùˆ ایجاد خلاقیت Ùˆ باروری Ùکر دانستند نه ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ برای Ù¾ÙˆÙ„ÂØ³Ø§Ø²ÛŒ. در ØÙ‚یقت با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از علمی Ú©Ù‡ از دانشگاه‌ها به دست می‌آید باید هر ÙØ±Ø¯ با مهندسی ذهن خود Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تمامی پتانسیل‌های خویش به درآمدزایی بپردازد.
در ادامه همایش از متخصصان علم اطلاعات Ú©Ù‡ ØªÙˆØ§Ù†Ø³ØªÙ‡â€ŒÂØ§Ù†Ø¯ در این ØÙˆØ²Ù‡ به موÙقیت برسند درخواست شد خاطراتی ازموÙقیت‌های خویش را اعلام نمایند Ùˆ تجربیات خود را برای دیگران Ø´Ø±Ø Ø¯Ù‡Ù†Ø¯. در این بین آقایان Ø¨Ø°Ø±Ø§ÙØ´Ø§Ù†ØŒ موسوی، موسوی‌پور، عیوضی، دیدارپور، رضوی Ùˆ زارعی Ùˆ از خانم خانم خداداد به ایراد سخنرانی پرداختند.
دیدگاهتان را بنویسید