همایش «کتاب Ùˆ کتابخوانی: ØØ§Ù„ Ùˆ آینده» توسط انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم به همکاری انجمن دانشجویی دانشگاه قم، روز ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۳ ساعت ۹ الی۱۱ ØµØ¨Ø Ø¨Ø±Ú¯Ø²Ø§Ø± گردید.
در ابتدای این همایش، دکتر یعقوب نوروزی، مدیرگروه رشته علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی، در سخنانی کوتاه، ضمن تبریک Ù‡ÙØªÙ‡ کتاب Ùˆ کتابخوانی، به میهمانان همایش خیر مقدم Ú¯ÙØª. پس از آن دکتر مهدی Ù…ØÙ…دی (رئیس انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم) ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش، اظهار نمود Ú©Ù‡ در طول سال روزهایی برای کتابداران بسیار ØØ§Ø¦Ø² اهمیت است Ùˆ از آن جمله اند روز کتابخوانی در آبان ماه Ú©Ù‡ کتابدارن وظیÙÙ‡ گسترده ای در این خصوص دارند Ùˆ دیگری در آذر ماه است Ú©Ù‡ در Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش ØØ§ØµÙ„ تلاش های خود را Ù…ÛŒ بیند.
همایش «کتاب Ùˆ کتابخوانی: ØØ§Ù„ Ùˆ آینده» توسط انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم به همکاری انجمن دانشجویی دانشگاه قم، روز ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۳ ساعت ۹ الی ۱۱ ØµØ¨Ø Ø¨Ø±Ú¯Ø²Ø§Ø± گردید.
در ابتدای این همایش، دکتر یعقوب نوروزی، مدیرگروه رشته علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی، در سخنانی کوتاه، ضمن تبریک Ù‡ÙØªÙ‡ کتاب Ùˆ کتابخوانی، به  میهمانان همایش خیر مقدم Ú¯ÙØª. پس از آن دکتر مهدی Ù…ØÙ…دی (رئیس انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم) ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش، اظهار نمود Ú©Ù‡ در طول سال روزهایی برای کتابداران بسیار ØØ§Ø¦Ø² اهمیت است Ùˆ از آن جمله اند روز کتابخوانی در آبان ماه Ú©Ù‡ کتابدارن وظیÙÙ‡ گسترده ای در این خصوص دارند Ùˆ دیگری در آذر ماه است Ú©Ù‡ در Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش ØØ§ØµÙ„ تلاش های خود را Ù…ÛŒ بیند. ایشان همینطور ضمن بیان جایگاه دکتر داریوش مطلبی (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرری) در نشر کتاب Ùˆ بسیاری از ÙØ¹Ø§Ù„یتهای ÙˆÛŒ در این راستا بیان کردند Ú©Ù‡ برای ارزیابی Ùˆ Ø¨ØØ« در خصوص نشر کتاب Ùˆ مسائل آن یکی از راهکارها، Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نظرات دکتر مطلبی Ù…ÛŒ باشد.
در ادامه، دکتر داریوش مطلبی، سخنان خود را با تعریÙÛŒ از مطالعه شروع کردند Ú©Ù‡ مطالعه Ùهمیدن یک مسأله با قصد قبلی بدون Ú©Ù…Ú© دیگران Ùˆ به قصد لذت Ùˆ نه اجبار Ù…ÛŒ باشد. در این تعری٠نکاتی وجود دارد Ú©Ù‡ معیارهای مطالعه به معنای واقعی را نشان Ù…ÛŒ دهد: اول اینکه باید کتابخوانی برای Ùهمیدن یک چیز باشد به صورت مستقل از دیگران Ùˆ دوم اینکه خود خواسته باشد نه اجباری Ú©Ù‡ مطالعات اجباری Ùˆ رسمی در این تعری٠نمی گنجد.
سردبیر مجله کتاب ماه کلیات، با ارائه آمارهایی از سرانه مطالعه در کشور Ú©Ù‡ بعضی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ ۲ دقیقه Ùˆ بعضی دیگر ۷۵ دقیقه ارائه کرده اند، به این نکته اشاره کرد Ú©Ù‡ در ایران به مطالعه به Ø´Ú©Ù„ صØÛŒØÛŒ نگاه نشده است. چرا Ú©Ù‡ نظام آموزشی ما نمی تواند کتابهایی را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کنند Ú©Ù‡ نیازهای ما را برطر٠کنند. در نظام های آموزشی ما باید به جای ارائه Ù…ØÙوظات چگونگی یاد Ú¯Ø±ÙØªÙ† را یاد دهند Ùˆ این باور اشتباهی است Ú©Ù‡ دانش به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بدهیم Ú©Ù‡ بعداً بتوانند از آن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند، بلکه باید اطلاعات روزآمد Ùˆ پویا در اختیار جامعه گذاشت. ژان ژاک روسو Ù…ÛŒ گوید: تربیت نباید مثل لباس Ù…ØªØØ¯ الشکلی باشد Ú©Ù‡ برتن همه ÙØ±Ø§Ú¯ÛŒØ±Ø§Ù† متناسب Ùˆ اندازه باشد، چرا Ú©Ù‡ نیازهای جامعه هر روز در ØØ§Ù„ تغییر Ùˆ لازمه آن روزآمدی Ùˆ تجدید اطلاعات است.
دکتر مطلبی همچنین اقدامات و راهکارهایی برای عادت به مطالعه در کودکان ارائه دادند که عبارتند از:
۱٫ بجای ارائه مستقیم اطلاعات برای کودکان، دانش آموزان Ùˆ دانشجویان باید آنها را سوق دهیم به سم یادگیری خود مدار Ú©Ù‡ پایدارتر است Ùˆ لازمه جامعه Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÙ‡ پایداری در مطالعات است.
۲٫ باید علایق Ùˆ سلیقه های آنها را بشناسیم Ùˆ طبق آن علایق آنها را در انتخاب کتاب مورد نظر یاری کنیم Ùˆ نه اینکه خواسته های خود را برآنها تØÙ…یل کینم.
۳٫ در کتابخانه ها Ùˆ در مواجه با کودکان Ùˆ قواعد موجود، باید قواعد Ùˆ قوانین با خود کودکان نوشته شوند Ùˆ کتابداران با شناخت علایق کودک خدمات بهتری ارائه دهند.
۴٫ باید نظام آموزشی Ùˆ کتابداران، ارتباط تنگاتنگی باهم داشته باشند تا پویا باشند Ùˆ خدمات بهتری ارائه کنند.
۵٫ باید نگاه ارزشی به مطالعه را ØÙظ کرد، زیرا موجب عادت به مطالعه Ù…ÛŒ شود.
۶٫ Ø±ÙØªØ§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ خودمان را عوض کنیم، مثل داشتن برنامه برای تماشای تلویزیون.
۷٫ Ù…ØÛŒØ· مناسب برای مطالعه در خانه هایمان داشته باشیم.
۸٫ موضوعات مورد علاقه آنها را برایشان تهیه کنیم ،بزرگترین خیانت ما به کودکان تØÙ…یل علایقمان به آنها Ù…ÛŒ باشد.
۹٫ دلایل علمی برای خواندن داشته باشیم، یعنی باید کودکان بدانند Ú©Ù‡ خواندن کتاب ØµØ±ÙØ§Ù‹ برای سرگرمی نیست.
۱۰٫ برای تابستان برنامه منظم Ùˆ کوتاه کتابخوانی مثل قصه خواندن برای آنها داشته باشیم Ùˆ تأکید بر منظم بودن به خاطر این است Ú©Ù‡ کارهای نامنظم ادامه پیدا نمی کند.
این همایش با پاسخگویی به سوالات ØØ§Ø¶Ø±ÛŒÙ† Ùˆ سخنرانی دکتر Ùولادی، رئیس دانشکده علوم انسانی پایان ÛŒØ§ÙØª
گزارشگر: سعید Ù…ØÙ…دی Ùˆ مسعود قانعی مقدم
از دست اندركاران همايش تشكر ميكنم
واقعا خسته نباشيد
گزارش كاملي بود
سلام
با تشکر از گزارشتون
خواهشا از این به بعد تنها به گذاشتن خبر Ø§Ú©ØªÙØ§ نکنید
Ù„Ø·ÙØ§ گزارش تصویری از همایش ها بگذارید
سلام.عکس های همایش خیلی کمه؟!ممنون از زØÙ…ات شما.
سلام.عکس های همایش را در گروه Ø¨ØØ« ارسال کردم
و همچنین
۱-کتابخوانی کودکان= پدر Ùˆ مادر بچه ها را از اول با کتاب مأنوس کنند
۲-کتابخوانی تابستانی= در زمان تعطیلی، نوجوانان Ùˆ جوانان کتاب بخوانند
۳-زنگ کتابخوانی= معلمین Ùˆ دانش آموزان در مدارس، ساعاتی را به کتاب اختصاص بدهند
۴-Ù…ØÙÙ„ کتابخوانی= در جلسه های ۳ØŒ۲ساعته جوان ها، نیم ساعت کتاب خوانده شود
۵-کتابخوانی روزانه= به بهانه اشتغال، از کتاب غاÙÙ„ نشوید
۶- اهمیت کتاب= بهای کتاب را جزئی از هزینه های ضروری زندگی بدانید
۷- عرضه کتاب= ناشرین در ایستگاه قطار،اتوبوس Ùˆ مترو کتاب عرضه کنند
۸-بازار کتاب- دنبال کتاب مورد نظرتان باشید تا ناشر Ùˆ پدید آورنده برای تالی٠تلاش کند
۹-همراه کتاب- با خود کتاب همراه داشته باشید تا در زمان های اضاÙÙ‡ مطالعه کنید
۱۰-صدقه کتاب- در صورت توان برای چاپ کتاب های خوب هزینه کنید
۱۱- هدیه کتاب- پس از خواندن آن را هدیه بدهید
عذر خواهی Ù…ÛŒ کنم Ú©Ù‡ به دلیل اشتغالات ÙØ±ØµØª ØØ¶ÙˆØ± نداشتم. ولی در جریان زØÙ…ات دوستان دانشجو در برگزاری این نشست علمی بودم Ùˆ از همه آنها تشکر Ù…ÛŒ کنم.