به مناسب Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، «نشست تخصصی تولید علم در ایران:‌ ÙØ±ØµØªâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ چالش‌ها» به همت انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی Ùˆ اداره Ú©Ù„ کتابخانه های عمومی استان قم، سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۳ØŒ با ØØ¶ÙˆØ± اساتید، دانشجویان، پژوهشگران Ùˆ کتابداران برگزار گردید.
در ابتداي اين نشست ØØ¬Øªâ€ŒØ§Ù„اسلام دکتر جباري مدیرکل نهاد کتابخانهÂهای عمومی استان ضمن خيرمقدم به اعضاي انجمن Ùˆ کتابداران استان براي ØØ¶ÙˆØ± در اين نشست، بر گسترش ÙØ¹Ø§Ù„يتهاي مشترک آموزشي Ùˆ پژوهشي ميان اين دو نهاد تاثيرگذار در استان قم تاکيد کرد. پس از آن، دکتر یعقوب نوروزی (مدیر گروه علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی دانشگاه قم) در سخنانی کوتاه، ضمن تبریک Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، گسترش ÙØ¹Ø§Ù„یتهای علمی دانشجویان Ùˆ اساتید دانشگاه قم با برگزاری چنین نشستها Ùˆ همایشهایی خواستار گردید. در ادامه جلسه، سخنرانی دکتر ØØ³Ù† زاده در سه Ù…ØÙˆØ± آغاز شد:
 ۱٫ اهمیت پژوهش
 ۲٫ روند تولید علمی جمهوری اسلامی ایران
 ۳٫ جایگاه علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی در ایران
به مناسب Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، «نشست تخصصی تولید علم در ایران:‌ ÙØ±ØµØªâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ چالش‌ها» به همت انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی Ùˆ اداره Ú©Ù„ کتابخانه های عمومی استان قم، سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۳۹۳ØŒ با ØØ¶ÙˆØ± اساتید، دانشجویان، پژوهشگران Ùˆ کتابداران برگزار گردید.
در ابتداي اين نشست ØØ¬Øªâ€ŒØ§Ù„اسلام دکتر جباري مدیرکل نهاد کتابخانهÂهای عمومی استان ضمن خيرمقدم به اعضاي انجمن Ùˆ کتابداران استان براي ØØ¶ÙˆØ± در اين نشست، بر گسترش ÙØ¹Ø§Ù„يتهاي مشترک آموزشي Ùˆ پژوهشي ميان اين دو نهاد تاثيرگذار در استان قم تاکيد کرد. پس از آن، دکتر یعقوب نوروزی (مدیر گروه علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی دانشگاه قم) در سخنانی کوتاه، ضمن تبریک Ù‡ÙØªÙ‡ پژوهش، گسترش ÙØ¹Ø§Ù„یتهای علمی دانشجویان Ùˆ اساتید دانشگاه قم با برگزاری چنین نشستها Ùˆ همایشهایی خواستار گردید. در ادامه جلسه، با سخنرانی دکتر ØØ³Ù† زاده در سه Ù…ØÙˆØ±:
 ۱٫ اهمیت پژوهش
 ۲٫ روند تولید علمی جمهوری اسلامی ایران
 ۳٫ جایگاه علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی در ایران
 ادامه ÛŒØ§ÙØª. ÙˆÛŒ با ابراز این مطلب Ú©Ù‡ چرخه تولید علم در ایران معیوب است، Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: تولید مقاله Ùˆ ثبت اختراع Ùˆ انجام پژوهش در ایران تبدیل به هد٠شده اند Ùˆ این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ آنها تنها وسیله ای برای رسیدن به اهدا٠والاتر هستند؛ نتیجه این تلقی اشتباه آن شده است Ú©Ù‡ پایان نامه های بسیاری بدون آن Ú©Ù‡ بتوانند مشکلی را برای کشور ØÙ„ کنند. سالها در کتابخانه ها بدون Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ باقی Ù…ÛŒ مانند. در ØÙ‚یقت مشکل کشور ما آن است Ú©Ù‡ در پژوهش های صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ به مقوله نوآوری توجه چندانی نداریم Ùˆ چون هد٠ما از پژوهش ØÙ„ مساله Ùˆ مشکلات جامعه نیست، تنها ØµØ±ÙØ§Ù‹ به تولید مقاله Ù…ÛŒ پردازیم Ùˆ اگر پژوهشگر نوآوری پیدا شد Ùˆ کار جدیدی را انجام داد، به جای آنکه درصدد برآییم کار ÙˆÛŒ را ادامه دهیم Ùˆ بر گستره علم Ø¨ÛŒØ§ÙØ²Ø§ÛŒÛŒÙ… موضوع مشابه همان را کار Ù…ÛŒ کنیم (مثلاً یک موضوع را بر اساس شهرهای مختل٠انجام دادن)
به عقیده دکتر ØØ³Ù† زاده، درست است Ú©Ù‡ در Ø·ÛŒ سالهای گذشته ایران همچون چین روند تولید علم چشمگیری را داشته است،  اما رتبه نوآوری ایران در جهان ۱۳۱ (یعنی ایران جز ۳۵ کشور آخر جهان) است. به بیان وی، در واقع هر Ú†Ù‡ در پژوهش ها نو آوری بیشتری باشد درآمد زایی Ùˆ تولید ثروت بیشتر خواهد بود. دکتر ØØ³Ù† زاده با بررسی هزار شرکت برتر دنیا نشان دادند Ú©Ù‡  هرچه در این شرکتÂها سرمایه گذاری بر تØÙ‚یق بیشتری شده این شرکت ها در بازار جهانی موÙÙ‚ تر عمل کرده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به این نکته Ú©Ù‡ شرکت تویوتای ژاپن با اختصاص ۴٫۲ درصد از ÙØ±ÙˆØ´ خود به تØÙ‚يق Ùˆ توسعه كه معادل Ù‡ÙØªØ§Ø¯ درصد درآمد خالص آن شركت مي باشد Ùˆ بدین Ù„ØØ§Ø¸Â در جایگاه نخست شرکتهای برتر جهان است، Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: نرخ هزینه کرد دولتها را جهت انجام تØÙ‚یقات در کشورهای توسعه ÛŒØ§ÙØªÙ‡ ۳ Ùˆ ۳٫۲ درصد است Ú©Ù‡ این هزینه کردها در ایران زیر ۱ درصد (۰٫۰۶۵درصد) است.
 دکتر ØØ³Ù† زاده با اشاره به این نکته Ú©Ù‡ این هزینه کرد یعنی درصد (۰٫۰۶۵درصد درآمد خالص دولت) بیشتر صر٠تربیت نیروی انسانی Ù…ÛŒ شود، Ú¯ÙØª: ما امروزه بیش از ۴ میلیون دانشجو داریم Ú©Ù‡ در مقایسه با سایر کشورها بی نظیر است. اما مشکل اصلی آن است Ú©Ù‡ پس از این سرمایه گذاری عظیم دانشجویان پس از ÙØ§Ø±Øº Ø§Ù„ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ سه راه پیش رو دارند:
- خروج نخبگان از کشور Ùˆ Ø±ÙØªÙ† به کشورهای صنعتی(به علت نبود بستر مناسب برای بروز استعدادها Ùˆ توانایی ها)
-  خروج نخبگان از کشور Ùˆ Ø±ÙØªÙ† به کشورهای همسایه(Ú©Ù‡ به معنی از بین Ø±ÙØªÙ† سرمایه های ملی صر٠شده جهت تربیت نیروی متخصص است)
- ماندن در ایران و در صورت نبود سياست هاي درست، نابودی استعداد و توانایی ها.
ÙˆÛŒ علت این مشکل را این مساله دانست Ú©Ù‡ نظام علم Ùˆ Ùناوری در کشور ما نمی داند Ú©Ù‡ از دانشگاه Ú†Ù‡ Ù…ÛŒ خواهد؟ دانشگاه همیشه پاسخگوی خوبی بوده است، در زمانی Ú©Ù‡ از آن انتظار تربیت نیروی انسانی Ù…ÛŒ Ø±ÙØªØŒ توانست ۴ میلیون دانشجو تربیت کند، زمانی Ú©Ù‡ از آن انتظار تولید مقاله Ø±ÙØªØŒ به خوبی عمل کرد Ùˆ جایگاه ایران در ØÙˆØ²Ù‡ تولید مقاله روند صعودی بی نظیری را تجربه کرده است. لذا باید از Ù„ØØ§Ø¸ تئوریک مشکلات ØÙ„ شود، دانشگاه ما در ØØ¯ مورد انتظار با صنعت در ارتباط نیست. بنابراین هد٠از پژوهش نباید تولید مقاله Ùˆ ثبت اختراع باشد. هد٠باید ØÙ„ مسائل Ùˆ مشکلات جامعه Ùˆ صنعت باشد.
دکتر ØØ³Ù† زاده در بخش پایانی، با اشاره به این نکته Ú©Ù‡ سهم تولید علم ایران در جهان ۱٫۵۳ است، ولی رتبه ایران در ØÙˆØ²Ù‡ تولید علم در رشته علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ ۱ درصد است. بر لزوم توجه بیشتر Ù…ØÙ‚قان جوان Ùˆ پژوهشگران Ùˆ اساتید این رشته به تولید علم در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ تاکید نمود.
گزارشگر: نیره Ø¬Ø¹ÙØ±ÛŒ ÙØ±
با سلام همایش خیلی خوبی بود تشکر بابت برگزاری