Ù‡ÙØªÙ…ین نشست از سلسله نشست های علمی انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم با عنوان Â«Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ در کتابداری» عصر روز چهارشنبه مورخ ۷ آذر ۱۳۹۰ با ØØ¶ÙˆØ± سید ابراهیم عمرانی، سید Ù…ØÙ…د رضایی Ùˆ ØÙ…ید Ù…ØØ³Ù†ÛŒ در آمÙÛŒ تئاتر شهید بهشتی دانشگاه قم با همکاری انجمن علمی – دانشجویی کتابداری دانشگاه قم برگزار شد.
در این نشست ابتدا دکتر Ù…ØÙ…د رضایی Ø¨ØØ« خود را در مورد سیر تØÙˆÙ„ در دانشگاه‌های جهان آغاز کرد: “در ابتدا دانشگاه‌ها آموزش Ù…ØÙˆØ± بودند Ú©Ù‡ این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های سنتی نامیده‌ می‌شدند، پس از آن دانشگاه‌های نسل اول ظهور کردند Ú©Ù‡ پژوهش Ù…ØÙˆØ± بودند، سپس دانشگاه‌های ÙناورمØÙˆØ± به عنوان نسل دوم دانشگاه‌ها معرÙÛŒ شدند Ùˆ امروزه در دنیا ما شاهد دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه‌های Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† Ù…ØÙˆØ±ØŒ Ú©Ù‡ به اختصار دانشگاه Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† نامیده می‌شود، هستیم. در این دانشگاه‌ها ورودی Ùˆ خروجی دانشگاه با توجه به نیاز جامعه در ØØ§Ù„ Ùˆ آینده در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود Ùˆ دانشگاه با برنامه‌ریزی اقدام به جذب دانشجو می‌کند Ùˆ کاملا منطبق بر نیاز جامعه است.”
در ادامه، سید ابراهیم عمرانی با تاکید بر اهمیت دوران دانشجویی عنوان کرد: “دوران دانشجویی در ساختن آینده ÙØ±Ø¯ تاثیر بسزایی دارد. دانشجویان ما در این دوران به دورس دانشگاه Ø§Ú©ØªÙØ§ می‌کنند به طر٠کار عملی نمی‌روند. دانشگاه کلیات را آموزش می‌دهد ولی جزئیات Ùˆ کار عملی را باید در Ù…ØÛŒØ· کاری آموخت. صر٠درس خواندن Ùˆ جزوه ØÙظ کردن Ùˆ پاس کردن Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کسی کتابدار نمی‌شود، می‌شود جزوه‌دان! کار عملی تنها هم به دلیل تکراری بودن ÙØ±Ø¯ را دچار عمل‌زدگی می‌کند Ùˆ یکی بدون دیگری ÙˆÛŒ را از بین می‌برد. هر دوی اینها به همراه مطالعه باعث ارتقا Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª می‌شود. به تعبیر دیگر خواندن باعث خلاقیت می‌شود Ùˆ با پشتکار Ùˆ دوباره خواندن می‌توان به خلاقیت مضاع٠رسید Ú©Ù‡ نتیجه مستقیم آن کار است. پس توصیه من به شما این است همراه درس، کار عملی انجام دهید Ùˆ مطالعه کنید. “
رئیس پیشین کتابخانه مرکزی پردیس علوم دانشگاه تهران در مورد خودآموزی Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: “در قرن بیست Ùˆ یکم با داشتن مدرک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ØØ§ØµÙ„ نخواهد شد بلکه با خودآموزی باید پیش Ø±ÙØª. آنچه امروز در برخی از گروههای کتابداری ما تدریس Ù…ÛŒ شود بیشتر تاریخ کتابداری است Ùˆ نه کتابداری.”
Ù‡ÙØªÙ…ین نشست از سلسله
نشست های علمی انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی استان قم با عنوان Â«Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ در
کتابداری» عصر روز چهارشنبه مورخ ۷ آذر ۱۳۹۰ با ØØ¶ÙˆØ± سید ابراهیم عمرانی، سید Ù…ØÙ…د
رضایی Ùˆ ØÙ…ید Ù…ØØ³Ù†ÛŒ در آمÙÛŒ تئاتر شهید بهشتی دانشگاه قم با همکاری انجمن علمی –
دانشجویی کتابداری دانشگاه قم برگزار شد.
امروزه
در دنیا شاهد دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† هستیم
در این نشست ابتدا دکتر
Ù…ØÙ…د رضایی Ø¨ØØ« خود را در مورد سیر تØÙˆÙ„ در دانشگاه‌های جهان آغاز کرد: “در
ابتدا دانشگاه‌ها آموزش Ù…ØÙˆØ± بودند Ú©Ù‡ این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های سنتی نامیده‌
می‌شدند، پس از آن دانشگاه‌های نسل اول ظهور کردند Ú©Ù‡ پژوهش Ù…ØÙˆØ± بودند، سپس
دانشگاه‌های ÙناورمØÙˆØ± به عنوان نسل دوم دانشگاه‌ها معرÙÛŒ شدند Ùˆ امروزه در دنیا
ما شاهد دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه‌های Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† Ù…ØÙˆØ±ØŒ Ú©Ù‡ به اختصار
دانشگاه Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† نامیده می‌شود، هستیم. در این دانشگاه‌ها ورودی Ùˆ خروجی دانشگاه
با توجه به نیاز جامعه در ØØ§Ù„ Ùˆ آینده در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ می‌شود Ùˆ دانشگاه با برنامه‌ریزی
اقدام به جذب دانشجو می‌کند Ùˆ کاملا منطبق بر نیاز جامعه است.”
- دانشگاه‌های
کشور ما هنوز در نسل اول (آموزش Ù…ØÙˆØ±) به سر می‌برند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قم
در ادامه به وضعیت دانشگاه‌های ایران Ùˆ ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره کرد Ùˆ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯:
“امروز در دنیا رویکرد عوض شده است، در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ دانشگاه‌های کشور ما هنوز در
نسل اول به سر می‌برند. خروجی‌ دانشگاه‌ها در بعضی رشته‌ها مازاد است و در رشته‌های
دیگر بعضا مورد نیاز خارج از کشور است و در ایران کاربردی ندارد و نتیجه این می‌شود
که ما دانشجوی مستعد و علاقمند تربیت می‌کنیم که این دانشجو یا بیکار می‌ماند یا
برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تخصص‌ خود به خارج از کشور می‌رود Ùˆ خروجی کار آنها یعنی متخصصان
خود ما به کشور ÙØ±ÙˆØ®ØªÙ‡ می‌شود. پس باید علوم را کاربردی کرد تا نیازها پاسخ داده
شود.
“
- با
وجود داشتن ذهن‌های خلاق Ùˆ مبتکر در ایران هم اکنون ۷۰۰ هزار متخصص بیکار در
کشور داشته باشیم.
ÙˆÛŒ در ادامه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯:
“نکته قابل توجهی Ú©Ù‡ درخصوص ارتباط صنعت Ùˆ دانشگاه در کشور ما وجود دارد این
است Ú©Ù‡ صنایع مدرن ما وابسته‌اند Ùˆ این موضوع باعث بازماندن از Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª می‌شود Ùˆ
قهر بودن صعنت و دانشگاه در کشور باعث شده که با وجود داشتن ذهن‌های خلاق و مبتکر
در ایران هم اکنون ۷۰۰ هزار متخصص بیکار در کشور داشته باشیم. لزوم Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª در این
زمینه نگاه صØÛŒØ به Ùناوری است. Ùناوری یعنی ارائه خدمت یا تولید Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ توسط دست
Ùˆ ذهن بشر برای گره گشایی از مشکلات، پس با این نگاه هر کسی Ú©Ù‡ در هر سطØÛŒ از
جامعه اگر در راه ØÙ„ مشکلات قدم برمی‌دارد از Ùناوری سود برده است.”
- Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†
کسی است Ú©Ù‡ دارای قدرت درک بالا بوده Ùˆ توان پیدا کردن خلأ Ùˆ ÙØ±ØµØª ها را دارد
رئیس سابق مرکز رشد و
Ø¯ÙØªØ± Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ ارتباط با صنعت دانشگاه قم در ادامه در ØªØ¹Ø±ÛŒÙ Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ØŒ انواع
Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ ویژگیهای Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† Ú¯ÙØª: ” Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† کسی است Ú©Ù‡ دارای قدرت درک
بالا بوده Ùˆ توان پیدا کردن خلأ Ùˆ ÙØ±ØµØª ها را دارد Ùˆ Ù…ÛŒ تواند در جامعه از طریق
پرورش ایده Ùˆ تبدیل Ùکر خود به یک Ù…ØØµÙˆÙ„ جدید اقدام به ارزش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒØŒ از هیچ نماید
Ùˆ به عبارتی خلق Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ متناسب با نیازهای بازار Ùˆ تقاضای موجود باشد Ùˆ بتواند
آن را به جامعه ارائه کند. زمانی Ú©Ù‡ Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ به عنوان یک شیوه زندگی توسط اکثریت
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ یک جامعه Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ شود، آن جامعه بسیار سریع توسعه Ù…ÛŒ یابد؛ زیرا Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ
مواردی نظیر اشتغال، انتقال تکنولوژی، بهبود Ú©ÛŒÙیت زندگی، نو آوری Ùˆ انعطا٠مØÛŒØ·ØŒ
تولید Ø±ÙØ§Ù‡ØŒ ثروت Ùˆ سرمایه، ترغیب Ùˆ تشویق سرمایه گذاری در تولید Ùˆ …. را ایجاد
Ù…ÛŒ کند.”
- Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡
در کشور ما هنوز ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ کارگروهی وجود ندارد
ÙˆÛŒ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯:
“Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ÙØ±Ø¯ÛŒØŒ گروهی Ùˆ اجتماعی انواع Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ هستند که، کار Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ
اجتماعی یک زمینه نو ظهور است Ú©Ù‡ شامل سازمان های غیر Ø§Ù†ØªÙØ§Ø¹ÛŒ است. این سازمان ها
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را در شروع کسب Ùˆ کارهای Ø§Ù†ØªÙØ§Ø¹ÛŒ یاری Ù…ÛŒ دهند.سازمان های غیر Ø§Ù†ØªÙØ§Ø¹ÛŒ برای
ایجاد نقدینگی برای برنامه هایشان ، ارزش اقتصادی ایجاد می کنند از منابع در دسترس
به گونه ای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ Ù…ÛŒ کنند. این نوع Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ
امروزه در دنیا جایگاه ویژه ای دارد ولی Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ در کشور ما هنوز ÙØ±Ù‡Ù†Ú¯ کارگروهی
هم وجود ندارد.  پس در اینجا در مورد Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ÙØ±Ø¯ÛŒ ØµØØ¨Øª می‌کنیم. عمده
ویژگی های شخصیتی Ùˆ روان شناختی Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†Ø§Ù†ØŒ نیاز به توÙیق، مخاطره پذیری، خلاقیت
و نوآوری، مسئولیت پذیری، اسقلال طلبی، دارای بصیرت، کاردان، پر تلاش، دارای
اعتماد به Ù†ÙØ³ØŒ دستاورد گرایی، Ùˆ هد٠گرایی است.”
ÙˆÛŒ در مورد تÙکر جدید در
کسب Ùˆ کار Ùˆ تÙکر شرکتی اظهار داشت: “در مرØÙ„Ù‡ اول جهانی شدن بازیگران اصلی‌،
کشورها بودند‌. در مرØÙ„Ù‡ دوم جهانی شدن‌، بازیگران اصلی شرکت‌های چندملیتی بودند.
اما در مرØÙ„Ù‡ سوم جهانی شدن‌، بازیگران اصلی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ توانمند هستند؛ یعنی نقش اصلی
را به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ توانمند می‌دهد. امروزه در مرØÙ„Ù‡ سوم جهانی شدن هستیم. برای Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†
شدن باید تÙکر شرکتی داشت. برای سنجش میزان تÙکر شرکتی مولÙه‌های نگاه شرکتی،
مسئولیت‌پذیری، شناخت توانمندیها، تÙکیک ÙˆØ¸Ø§ÛŒÙØŒ تعیین ماموریت کاری در جهت چشم
انداز، مکتوب کردن Ø§Ù‡Ø¯Ø§ÙØŒ کسب اعتبار، گستره مشتریان، استراتژیها Ùˆ ثبت ÙØ¹Ø§Ù„یت
مالی ارزیابی می‌شوند.”
- صرÙ
درس خواندن Ùˆ جزوه ØÙظ کردن Ùˆ پاس کردن Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کسی کتابدار نمی‌شود
در ادامه نشست، سید
ابراهیم عمرانی با تاکید بر اهمیت دوران دانشجویی عنوان کرد: “دوران دانشجویی
در ساختن آینده ÙØ±Ø¯ تاثیر بسزایی دارد. دانشجویان ما در این دوران به دورس دانشگاه
Ø§Ú©ØªÙØ§ می‌کنند به طر٠کار عملی نمی‌روند. دانشگاه کلیات را آموزش می‌دهد ولی
جزئیات Ùˆ کار عملی را باید در Ù…ØÛŒØ· کاری آموخت. صر٠درس خواندن Ùˆ جزوه ØÙظ کردن Ùˆ
پاس کردن Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کسی کتابدار نمی‌شود، می‌شود جزوه‌دان! کار عملی تنها هم به دلیل
تکراری بودن ÙØ±Ø¯ را دچار عمل‌زدگی می‌کند Ùˆ یکی بدون دیگری ÙˆÛŒ را از بین می‌برد.
هر دوی اینها به همراه مطالعه باعث ارتقا Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª می‌شود. به تعبیر دیگر خواندن
باعث خلاقیت می‌شود و با پشتکار و دوباره خواندن می‌توان به خلاقیت مضاع٠رسید که
نتیجه مستقیم آن کار است. پس توصیه من به شما این است همراه درس، کار عملی انجام
دهید و مطالعه کنید.
“
- آنچه
امروز در برخی از گروههای کتابداری ما تدریس می شود بیشتر تاریخ کتابداری است
و نه کتابداری
رئیس پیشین کتابخانه
مرکزی پردیس علوم دانشگاه تهران در مورد خودآموزی Ø§ÙØ²ÙˆØ¯: “در قرن بیست Ùˆ یکم
با داشتن مدرک Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ØØ§ØµÙ„ نخواهد شد بلکه با خودآموزی باید پیش Ø±ÙØª. آنچه امروز
در برخی از گروههای کتابداری ما تدریس می شود بیشتر تاریخ کتابداری است و نه
کتابداری.”
Â
- با
پرسشگری است Ú©Ù‡ انسان به دنبال خودآموزی می‌رود Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª می‌کند.
عمرانی در ادامه Ú¯ÙØª:
“دانشجو اگر خود را Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ به این دروس کند مطمئنا پس از ÙØ§Ø±Øºâ€ŒØ§Ù„ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ بیکار
می‌ماند. باید با Ùناوری همگام باشیم. گله نکنیم Ú©Ù‡ کامپیوترمن‌ها Ùˆ رشته‌های دیگر
جای ما را اشغال کرده‌اند اگر به روز باشیم و باسواد به معنای قرن بیست و یکمی آن،
ما کتابداران هستیم Ú©Ù‡ جای دیگران را می‌گیریم. Ø¯Ø±ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø±ØŒ از خانواده تا مدرسه Ùˆ
دانشگاه پرسشگری را Ù…ÛŒâ€ŒÚ©ÙØ´Ù†Ø¯. با پرسشگری است Ú©Ù‡ انسان به دنبال خودآموزی می‌رود Ùˆ
Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª می‌کند. باید با مطالعه Ùˆ تÙکر تØÙ„یلی Ùˆ انتقادی در زندگی پیش رویم، از
سوال نترسیم Ùˆ Ú©ÛŒÙیت پرسش را روز به روز بهتر کنیم، اگر از معلم Ùˆ استاد جواب
Ù†Ú¯Ø±ÙØªÛŒÙ… به سراغ کتاب Ùˆ اینترنت برویم.
“
وی ضمن بیان تجربیات خود
از دوران دانشجویی، ØØ¶ÙˆØ± در انجمن کتابداری Ùˆ تشکیل کنسرسیوم تامین منابع علمی، به
دانشجویان پیشنهاد کرد: “مقاله دکتر یزدان منصوریان را با عنوان «۱۰۰ ÙØ±ØµØª
شغلی جدید برای کتابداران» را مطالعه کنند Ùˆ همچنین مطالعه را ÙØ±Ø§Ù…وش نکنند.”
- با
در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† میزان تاثیرگذاری ÙØ±Ø¯ بر اجتماع می‌توان میزان Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† بودن
ÙØ±Ø¯ را سنجید
سپس ØÙ…ید Ù…ØØ³Ù†ÛŒ در مورد
Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ بیان کرد: “از نظر من Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† کسی است Ú©Ù‡ در مقیاسی بیرون از خود
Ùˆ بر جامعه تاثیر گذارد Ùˆ با در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ† میزان تاثیرگذاری ÙØ±Ø¯ بر اجتماع می‌توان
میزان Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† بودن ÙØ±Ø¯ را سنجید. Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ† پس از آماده کردن خود از Ù„ØØ§Ø¸ ÙØ±Ø¯ÛŒØŒ
شخصیتی، روانشناختی Ùˆ … باید نهادسازی کند، Ùˆ همچنین با دانش روز Ùˆ تغییرات
Ùناوری همگام باشد. دانشجویان نباید ØµØ±ÙØ§ متکی به دانش عرضه شده در دانشگاه باشد،
کتابداری رشته‌ای میان رشته‌ای است Ùˆ در ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ همجوار مثل Ùناوری اطلاعات Ùˆ
ارتباطات، ویراستاری، نشر Ùˆ … نیز باید کسب دانش Ùˆ تجربه کرد. “
- کتابداران
با مطالعه می‌توانند ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جدید را شناسایی کنند Ùˆ برای خود ایجاد اشتغال
کنند
مدیر مسئول نشر کتابدار
ضمن بیان تجربیات خود در زمینه نشر، در مورد ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ اشتغال Ú¯ÙØª: “دو نوع
ØÙˆØ²Ù‡ اشتغال وجود دارد، ØÙˆØ²Ù‡ سنتی Ùˆ ØÙˆØ²Ù‡ مدرن. در ØÙˆØ²Ù‡ سنتی ÙØ§Ø±Øºâ€ŒØ§Ù„ØªØØµÛŒÙ„ان
دانشگاه‌ها در کتابخانه‌ها استخدام و مشغول به کار می‌شوند؛ ولی در کشور ما خروجی
دانشگاه‌ها مازاد نیاز معمول جامعه است Ú©Ù‡ این موضوع یکی از ضعÙهای نظام آموزشی
ماست. پس ÙØ§Ø±Øºâ€ŒØ§Ù„ØªØØµÛŒÙ„ رشته کتابداری باید به سمت Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ برود. کتابداری سخت
متاثر از رشته ‌های Ùناوری اطلاعات Ùˆ ارتباطات، رشته‌های علوم اجتماعی Ùˆ … است،
کتابداران با مطالعه می‌توانند ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جدید را شناسایی کنند Ùˆ برای خود ایجاد
اشتغال کنند.”
Â
سلام. ممنون از گزارش کامل Ùˆ جامعتون برای کسی Ú©Ù‡ ØØ¶ÙˆØ± تو همایش نداشته Ù…Ùیده. ولی جالبه شما خودتون گزارش تهیه Ù…ÛŒ کنید اونوقت منبع رو لیزنا معرÙÛŒ Ù…ÛŒ کنید؟
این خبر چون اولین بار در لیزنا منتشر شده، باید منبع اون ذکر می شد، کتابدار عزیز!
با سلام
من نمی دونم چرا تنظیمات این وبلاگ طوریه که آخر مطلب زمان درج این پست نشان داده نمی شود خوبه که زمان دقیق گذاشتن این مطلب نوشته بشه.