دکتر مهدی علیپور ØØ§Ùظی، مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری Ùˆ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم ÙˆÙناوری اطلاعات ایران درباره ÙØ¹Ø§Ù„یت کمیته نظارت Ùˆ ارزیابی انجمن کتابداری در ارزیابی گروههای کتابداری Ùˆ کتابداران شاغل Ú¯ÙØª:
- دستنامه ارزشیابی گروه‌های آموزشی کتابداری آماده بهره‌برداری است
لیزنا: کمیته نظارت و ارزشیابی انجمن تشکیل شده است. نظرتان و برنامه های شما برای این کمیته چیست؟
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: ابتدا از شما Ùˆ همکارانتان جهت پرداختن به این موضوع مهم تشکر Ù…ÛŒ کنم. به نظر من یکی از عمده‌ترین Ùˆ مهم‌ترین ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های انجمن‌های علمی پرداختن به مسأله ارزشیابی Ùˆ اعتباردهی به جامعه علمی Ùˆ ØØ±Ùه‌ای است. نگاهی به انجمن‌های پیشرو در این زمینه مانند انجمن کتابداری امریکا نشان از این دارد Ú©Ù‡ یکی از مهم‌ترین ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های آنها شرکت در ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های ارزشیابی Ùˆ نظارت است. از این رو یکی از وظای٠مهم انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی ایران به نظر اینجانب پرداختن به این مسأله است Ú©Ù‡ از شروع دوره چهارم به آن در کمیته پژوهش انجمن پرداخته‌ایم. همان‌گونه Ú©Ù‡ Ø§Ø³ØªØØ¶Ø§Ø± دارید کمیته پژوهش انجمن نمی‌تواند وارد Ø¨ØØ«â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ارزشیابی Ùˆ نظارت شود ولی این قابلیت در کمیته مذکور وجود دارد Ú©Ù‡ اقدام به تهیه معیارهای ارزیابی Ùˆ نظارت Ùˆ ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ آن بکند. بر این اساس از آغاز دوره چهارم برنامه‌هایی در راستای تهیه دستنامه‌های ارزیابی کرده‌ایم. در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± دستنامه ارزشیابی گروه‌های آموزشی کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی آماده بهره‌برداری است Ùˆ دستنامه ارزشیابی پایان‌نامه‌ها نیز در مراØÙ„ پایانی خود قرار دارد. از طرÙÛŒ نیز برنامه‌ریزی جهت تدوین دستنامه ارزشیابی اعضای هیأت علمی Ùˆ کتابداران در دست اقدام می‌باشد.
Â
- Ø¯Ø±ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± عناصر اصلی در زمینه ارزیابی گروههای آموزشی کتابداری Ùˆ درجه عالی ØØ±ÙÙ‡ ای کتابداری مهیاست
در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± انجمن با ایجاد کمیته ارزشیابی آمادگی این را دارد Ú©Ù‡ در راستای ارزشیابی Ùˆ نظارت اقدام کند. از طرÙÛŒ نیز تدوین استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی توسط کمیته استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی Ùˆ الزام آن در ارائه گواهینامه‌های مختل٠به کتابداران شاغل در این کتابخانه‌ها باعث تسریع در ÙØ¹Ø§Ù„یت‌های انجمن در ØÙˆØ²Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ ارزشیابی Ùˆ نظارت شده است. بر این اساس سه عنصر اصلی در این زمینه مهیا است (وجود معیارهای ارزشیابی، وجاهت قانونی، Ùˆ بازوی اجرایی با Ø´Ú©Ù„ گیری کمیته ارزشیابی)ØŒ بنابراین ÙØµÙ„ جدیدی از ÙØ¹Ø§Ù„یت‌ها Ùˆ تاثیر گذاری‌های انجمن در ØØ§Ù„ Ø´Ú©Ù„ گیری است Ùˆ امید است Ú©Ù‡ بتوانیم گام‌های استوار Ùˆ مثبتی را در این زمینه برداریم Ùˆ جایگاه انجمن را در کشور ارتقاء دهیم.
از منظر برنامه‌ها نیز Ú©Ù‡ در پرسش به آن پرداخته‌اید باید اذعان داشت Ú©Ù‡ مسیر مشخص شده تقریبا ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª Ùˆ ما باید در راستای سیاست‌های مورد نظر در انجمن اقدام کنیم. بر این اساس پرداختن جدی به مسأله اعتباردهی ØØ±Ùه‌ای به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ØŒ اعضای هیأت علمی Ùˆ گروه‌های آموزشی Ùˆ پژوهشی ØÙˆØ²Ù‡ علوم کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی باید در اولویت‌های کمیته ارزشیابی Ùˆ نظارت قرار گیرد. بستر مورد نیاز این امر نیز ÙØ±Ø§Ù‡Ù… است Ùˆ امید Ú©Ù‡ ÙØ¹Ø§Ù„یت‌ها در این زمینه Ø´Ú©Ù„ جدی Ùˆ عملی به خود Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ در آینده نزدیک بتوانیم نتایج آن را در جامعه شاهد باشیم.
لیزنا: اینکه از سوی کمیسیون برای ارزشیابی گروه‌های کتابداری به انجمن پیشنهاد شده برایش برنامه‌ای دارید و شاخص‌هایی برای این کار تدوین شده است؟
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: مهم‌ترین مسأله در این میان دلسوزی Ùˆ پیشرو بودن کمیسیون ملی نظام اطلاع‌رسانی علم Ùˆ Ùناوری در ارتقاء Ú©ÛŒÙیت کتابخانه‌های دانشگاهی Ùˆ خدمات آنها با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نیروهای متخصص Ùˆ متعهد است. در مرØÙ„Ù‡ بعد باید به انتخاب شایسته آنها در ارزشیابی اشاره کرد Ú©Ù‡ به ØÙ‚ Ùˆ با شناخت انجمن‌ها Ùˆ جایگاه آنها اقدام به انتخاب انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی ایران کردند. در ادامه می‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ اولین گام در این زمینه وجود کمیته‌ تخصصی برای این امر بود Ú©Ù‡ انجمن کمیته ارزشیابی Ùˆ نظارت را با ریاست آقای دکتر خسروی انجام داد. گام بعدی داشتن معیارهای ارزیابی است Ú©Ù‡ همانگونه Ú©Ù‡ عرض کردم کمیته پژوهش وظیÙÙ‡ طراØÛŒ Ùˆ تدوین معیارهای ارزیابی Ùˆ ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ÛŒ ارزیابی را بر عهده دارد Ú©Ù‡ به Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ÙØ¹Ø§Ù„یت‌ها در این زمینه قبلا اشاره کردم. مرØÙ„Ù‡ بعدی اجرا است Ú©Ù‡ وظیÙÙ‡ کمیته ارزشیابی Ùˆ نظارت است. با Ø´Ú©Ù„ گیری اÛ
ŒÙ† کمیته می‌توانیم امیدوار باشیم Ú©Ù‡ این ÙØ±Ø¢ÛŒÙ†Ø¯ آغاز شده Ùˆ Ø´Ú©Ù„ جدی‌تری به خود بگیرد. هر چند لازم به ذکر است Ú©Ù‡ کلیه بدنه انجمن Ùˆ کمیته‌های آن در این ÙØ¹Ø§Ù„یت نقش داشته Ùˆ خواهند داشت Ùˆ بدون هماهنگی Ùˆ همکاری همه آنها نمی‌توانیم شاهد موÙقیت Ùˆ پایداری این ÙØ¹Ø§Ù„یت باشیم.
- درجه عالی ØØ±Ùه‌ای کتابداری به نوعی مکمل مدارک دانشگاهی می‌باشد
لیزنا: آزمون درجه عالی ØØ±ÙÙ‡ ای Ú©Ù‡ از سوی کمیسیون ملی نظام اطلاع‌رسانی علم Ùˆ Ùناوری به انجمن واگذار شده نیز Ø§ØØªÙ…الا باید توسط کمیته شما برگزار گردد. این آزمون Ùˆ مدارک صادره آن Ú†Ù‡ تداخلی با مدارک دانشگاهی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ دارد. نظر شخصي شما برايمان مهم است مدارک این آزمون از سوی نهادی دولتی تنÙیذ Ù…ÛŒ گردد؟ اگر آزمون داوطلبانه است، Ùکر Ù…ÛŒ کنید چقدر استقبال گردد؟ اگر ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¨ÛŒØ´ØªØ±ÛŒ خودتان در مورد ارزشیابی گروهها Ùˆ آزمون درجه عالی ØØ±ÙÙ‡ ای دارید Ø®ÙˆØ´ØØ§Ù„ Ù…ÛŒ شویم Ú©Ù‡ Ø¨ÙØ±Ù…ائید
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: از نظر تداخل درجه‌های قابل ارائه از طر٠انجمن با مدارک دانشگاهی باید عرض کنم Ú©Ù‡ همانگونه Ú©Ù‡ در استاندارد مذکور نیز تاکید شده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. به این معنی Ú©Ù‡ هیچ کدام از آنها جایگزین دیگری نخواهد شد. هر کدام به نوبه خود دارای ارزش خواهند بود. بر این اساس می‌توانیم بگوییم Ú©Ù‡ درجه عالی ØØ±Ùه‌ای به نوعی مکمل مدارک دانشگاهی می‌باشد Ùˆ می‌تواند به عنوان امتیاز ارزشمندی در استخدام Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یت در پست‌های مختل٠باشد.
با توجه به مدیریت انجمن Ùˆ اجرای آن توسط انجمن، مدارک ارائه شده نیز توسط انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی ایران، Ú©Ù‡ موسسه‌ای ØºÛŒØ±Ø§Ù†ØªÙØ§Ø¹ÛŒ Ùˆ غیر دولتی است، ارائه خواهد شد. پس هیچ ارتباطی با سازمان‌های دولتی نخواهد داشت Ùˆ توسط یک موسسه مردم نهاد، ‌انجمن کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی ایران، مانند تمامی انجمن‌های پیشرو خواهد بود. ضمانت اجرایی آن می‌تواند مورد سئوال قرار گیرد Ú©Ù‡ به نظر می‌رسد با توجه به ارائه آن از طر٠کمیسیون وزارت علوم، می‌توان به اجرایی شدن آن امیدوار بود.
شرکت در این آزمون نیز داوطلبانه است. Ùکر می‌کنم استقبال خوبی از این مسأله در جامعه ØØ±Ùه‌ای صورت بگیردو از این بابت نگرانی قابل توجهی وجود ندارد. در این میان دقت Ùˆ پایبندی به قوانین Ùˆ اصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. لذا انجمن نیز به ان مسأله واق٠است Ùˆ توجه جدی به آن خواهد داشت.
- استاندارد کتابخانه های دانشگاهی متناسب با شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است
لیزنا: استاندارد كتابخانه هاي دانشگاهي را با وضعيت ÙØ¹Ù„ÙŠ كتابخانه هاي ايران چقدر مناسب مي بينيد، چقدر بومي سازي شده Ùˆ چقدر اين استاندارد ترجمه است، از استاندارد قبلي Ú†Ù‡ ميزان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده است؟
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: شاکله اصلی Ùˆ اولیه استاندارد کتابخانه‌های دانشگاهی مبتنی بر استانداردهای انجمن کتابداری امریکا است. ولی با این وجود نمی‌توان Ú¯ÙØª Ú©Ù‡ استانداردهای مورد Ø¨ØØ« کاملا ترجمه‌ای هستند. با توجه به تیم علمی خوبی Ú©Ù‡ توسط کمیسیون ملی نظام اطلاع‌رسانی علم Ùˆ Ùناوری وزارت علوم، تØÙ‚یقات Ùˆ Ùناوری برای این منظور تهیه شده بود Ùˆ به بومی‌سازی این استانداردها پرداختند به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ با اطمینان مناسبی می‌توانیم بگوییم Ú©Ù‡ این استانداردها متناسب با شرایط ÙØ¹Ù„ÛŒ کتابخانه‌های دانشگاهی ایران می‌باشند. ØØªÛŒ در تدوین استانداردهای موجود از استانداردهای قبلی Ú©Ù‡ توسط خانم تعاونی تهیه شده بود نیز Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ شده. بنابراین این استانداردها کاملا بومی Ùˆ کارآمد هستند.
لیزنا: در مورد پيوست يك استاندارد يعني درجه عالي ØØ±ÙÙ‡ اي Ùˆ آزمونهاي مربوط به آن نظر شخصيتان چيست؟
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: به نظر من Ú©Ù‡ در جریان آماده‌سازی آن بوده‌ام Ùکر می‌کنم مقدمات مناسبی مهیا شده است Ùˆ امیدوارم با پیگیری‌های مستمر بتوانیم به سرانجام برسانیم. قاعدتا اجرای آن برای اولین بار ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد ولی سعی بر این است تا با شبیه سازی آن Ùˆ پیش‌بینی مسائل پیش رو بتوانیم از مشکلات Ø§ØØªÙ…الی پیشگیری کنیم. به هر ØØ§Ù„ این امر باید Ø§ØªÙØ§Ù‚ Ø¨ÛŒØ§ÙØªØ¯ Ùˆ با Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª نظر Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ بتوانیم در ارتقاء آن بکوشیم.
لیزنا: اگر مطلبي داريد كه مي خواهيد Ø¨ÙØ±Ù…ائيد، Ù„Ø·ÙØ§ دريغ نكنيد.
دکتر علیپور ØØ§Ùظی: مسأله خاصی نیست Ùˆ امیداورم با همکاری تمامی متخصصان، ‌اعضای هیأ
ت علمی Ùˆ دست‌اندرکاران بتوانیم آزمون مذکور را برگزار نماییم Ùˆ یکی از مسائل مهم ØÙˆØ²Ù‡ علوم کتابداری Ùˆ اطلاع‌رسانی کشور را Ù…Ø±ØªÙØ¹ نماییم. علاوه بر این می‌خواستم از همکاری‌ها Ùˆ مدیریت کمیسیون ملی نظام اطلاع‌رسانی علم Ùˆ Ùناوری Ùˆ نیز تلاش‌های تمامی اعضای کمیته تدوین استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی تشکر کنم.
از توجه شما به این مسأله مجدد تشکر می‌کنم.
سلام خسته نباشید.
من یک دانشجوی کتابداری قم هستم. قصد دارم یک وبلاگ تاسیس کنم تا در مورد رشته خودم مطلب بنویسم Ùˆ با دیگران تبادل نظر کنم. این اسم به نظرم رسید Ùˆ خیلی جالب بود Ùˆ خیلی خوشم آمد ولی دیدم Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شد. اما بعد متوجه شدم وبلاگ شما منتقل شده، با خودم Ú¯ÙØªÙ… خیلی خوب میشه اگه شما این وبلاگ رو Ø§ØØªÛŒØ§Ø¬ ندارید اون رو به من بدید. اطلاعیه ای رو هم Ú©Ù‡ زدین ØØªÙ…ا تو سایت میزارم تا بازدید کننده های قدیمی بدونن سایت منتقل شده Ùˆ از این بابت نگران نباشید. میتونید Ú©Ù…Ú© کنید؟
ممنون
با سلام
به نظرم به Ù„ØØ§Ø¸ بار ØÙ‚وقی Ú©Ù‡ ممکن است در آینده داشته باشد، آدرس جدیدی به وبلاگتون بدید، بهتره!
موÙÙ‚ باشید
سلام دوستان عزیز دانشجوی کتابداری. وبلاگ بسیار خوبی دارید من Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ زیادی از وبلاگ شما Ù…ÛŒ کنم. یه خواهش دارم ازتون. برای بررسی عوامل موثر بر Ú©Ø§Ø±Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ در رشته کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی پرسشنامه الکترونیکی طراØÛŒ شده Ú©Ù‡ اگه لط٠کنید لینکشو بذارید تو وبلاگتون تا دانشجویان کتابداری پر کنند خیلی لط٠می کنید.
لینک پرسشنامه
https://docs.google.com/spreadsheet/embeddedform?formkey=dDVfME5meTYxN19kS0lUbk9xV2dTdmc6MQ