به نام خدا
Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ با سرکار خانم هماوندی رتبه دوم آزمون ورودی دکتری ۱۳۹۴ Ùˆ دانشجوی دکتری علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی دانشگاه تهران
- سرکار خانم هماوندی ضمن تبریک موÙقیت قبولی در آزمون ورودی دکتری دانشگاه تهران Ùˆ همچنین از وقتی Ú©Ù‡ در اختیار اینجانب قرار می‌دهید، اگر اجازه بدهید سوالات خودم را در رابطه علل Ùˆ عوامل موÙقیت شما شروع کنم.
تشکر از شما انشاالله Ú©Ù‡ Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ این Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ برای دوستان Ùˆ مخاطبان Ù…Ùید باشد.
- البته قبل از اینکه وارد پرسش های اصلی بشویم از شما می‌خواهم بطور مختصر خودتان را معرÙÛŒ کنید.
خداوندا مرا از تاریکی های Ùˆ هم خارج Ú©Ù† Ùˆ با نور Ùهم گرامی بدار.
متولد کرمان هستم Ùˆ ØªØØµÛŒÙ„اتم را تا پایان مقطع کارشناسی در این شهر گذراندم. دوره کارشناسی کتابداری پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی کرمان Ø·ÛŒ کردم Ùˆ کارشناسی ارشد کتابداری Ùˆ اطلاع رسانی را در دانشگاه قم گذراندم. در ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± هم دانشجوی مقطع دکترای تخصصی رشته علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی (گرایش بازیابی اطلاعات) دانشگاه تهران هستم.
- سوال اول اینکه آیا شیوه خاصی برای مطالعه کنکور دکتری داشتید Ùˆ از Ú†Ù‡ منابعی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کردید؟
بله. برای مطالعه خصوصا جهت آمادگی برای آزمون های مختل٠باید از روش های صØÛŒØ Ùˆ برنامه ریزی شده بهره برد ضمن اینکه هر ÙØ±Ø¯ باید روØÛŒØ§Øª Ùˆ توان Ùˆ شرایط زندگی خود را در برنامه ریزی مد نظر داشته باشد. بنده هم با توجه به زمان Ùˆ ØØ¬Ù… منابع آزمون دکترا ابتدا یک برنامه ریزی دقیق Ùˆ خاص برای مطالعه Ø·Ø±Ø Ø±ÛŒØ²ÛŒ کردم بعد به خلاصه برداری منابع پرداختم Ùˆ در نهایت شروع به مرور خلاصه منابع نمودم. برای عملیاتی کردن برنامه ریزی از روزی ØØ¯ÙˆØ¯ ۵ ساعت مطالعه شروع کردم Ùˆ پس از خلاصه برداری منابع در ماه های پایانی باقی مانده تا آزمون ساعات مطالعه را به روزی ۱۰ ساعت Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ دادم Ùˆ تا ØØ¯ÙˆØ¯ ۹۰ درصد موÙÙ‚ به اجرای برنامه ریزی خود شدم.
(Ùهرست منابعی Ú©Ù‡ مطالعه کردم به انضمام جزئیات Ù†ØÙˆÙ‡ برنامه ریزی برای مطالعه روی وبلاگ بنده به آدرس: ketabdaraneh.blog.ir موجود است).
- ضمن تشکر از پاسخ دقیق تان، به نظر شما Ú†Ù‡ عاملی Ùˆ یا عواملی در موÙقیت شما تاثیر بیشتری داشته‌اند؟
عوامل زیادی در این مسیر به من Ú©Ù…Ú© کردند، اتکا Ùˆ توکل به لط٠و عدالت خداوند Ùˆ اینکه تلاش هیچ بنده ای را بی پاسخ نمی‌گذارد Ú©Ù‡ البته این مورد را در تک تک مراØÙ„ زندگی ام شاهد بوده ام در مرØÙ„Ù‡ اول؛ بعد از آن درک خانواده Ùˆ بخصوص همسرم از موقعیت Ùˆ شرایطم Ùˆ امید دادن Ùˆ ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کردن Ù…ØÛŒØ·ÛŒ آرام برای مطالعه بسیار به من Ú©Ù…Ú© کرد. خصوصا علاقمندی Ùˆ توجه همسرم نسبت به رشته علم اطلاعات Ú©Ù‡ باعث شد در برنامه ریزی بسیار به من یاری کند Ùˆ در مرØÙ„Ù‡ اجرای آن هم با اختصاص دادن بخش عمده ای از زمان مشترکمان به آماده شدن من برای آزمون از Ú©Ù…Ú© های مهم ایشان در مسیری بود Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ کردم. از سوی دیگر تلاش Ùˆ عمل دقیق به برنامه‌‎ریزی Ùˆ پرهیز از منÙÛŒ باÙÛŒ Ùˆ همچنین دلگرمی Ùˆ تشویق اساتیدم در دانشگاه قم Ùˆ به نوعی همراهی Ùˆ پیگیری ایشان نسبت به روندی Ú©Ù‡ تا آزمون داشتم Ùˆ در دسترس بودنشان برای بهره مندی از تجارب Ùˆ اندوخته های علمی ایشان Ùˆ بالاخص Ø±ÙØªØ§Ø± Ùˆ منش آنها Ú©Ù‡ برای بنده ایجاد انگیزه می‌کرد. نیز در رسیدن به نقطه کنونی تآثیر زیادی داشته است. خصوصا لازم می‌دانم Ú©Ù‡ از استاد بزرگوارم آقای دکتر نوروزی، مدیر گروه Ù…ØØªØ±Ù… علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی دانشگاه قم Ùˆ سایر اساتید گروه، بخاطر رهنمودهای بی دریغشان سپاس گزاری کنم.
- علاوه‌ بر موارد یاد شده نقش دانشگاه Ù…ØÙ„ ØªØØµÛŒÙ„ Ùˆ گروه ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ را در این موÙقیت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همانطور Ú©Ù‡ ذکر کردم راهنمایی ها، برخورد دلسوزانه Ùˆ صر٠وقت از طر٠اساتید گروه علم اطلاعات Ùˆ کادر اداری آموزشی دانشگاه قم Ùˆ همچنین مدیری گروه Ù…ØØªØ±Ù… علم اطلاعات Ùˆ آشنا کردن دانشجویان با مسیرهای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ Ùˆ ØØ±ÙÙ‡ ای باعث تقویت انگیزه دانشجویان از جمله بنده شده Ùˆ موجب شده Ú©Ù‡ با انرژی بیشتری جهت پیشبرد اهدا٠رشته گام برداریم.
- در پایان ضمن تشکر مجدد از انجام Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ØŒ برای دانشجویان هم رشته‌ای Ùˆ سایر دانشجویان Ú†Ù‡ پیشنهادهایی برای موÙقیت ØªØØµÛŒÙ„ÛŒ دارید؟
از تمام هم رشته ای های عزیز خواهش می‌کنم Ú©Ù‡ بیشتر از قبل به رشته علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی Ùˆ تاثیرات Ùˆ کارکردهای آن توجه Ùˆ تأمل کرده Ùˆ با الگو برداری از بزرگان، اساتید Ùˆ موی سپیدان علم Ùˆ ØØ±ÙÙ‡ Ú©Ù‡ تعدادشان نیز Ú©Ù… نیست، خودشان مبدایی باشند برای شروع جریان هایی Ú©Ù‡ رشته در ÙØ¶Ø§ÛŒ کنونی بدان Ø§ØØªÛŒØ§Ø¬ دارد Ùˆ Ù…Ù†ÙØ¹Ù„انه منتظر معجزه Ùˆ Ø§ØªÙØ§Ù‚ات خیلی خاص نباشند Ùˆ پیش از آنکه توقع عوایدی از رشته داشته باشند از علاقه Ùˆ کوشش خود برای آن سرمایه گذاری کنند تا دردی از آن علاج نمایند. این تلاش ماست Ú©Ù‡ سرنوشت رشته را تعیین می‌کند Ùˆ آینده رشته ما یعنی آینده مطالعه، اندوختن Ùˆ تولید دانش در کشورمان.
ومن الله توÙیق
با سلام
ضمن عرض تبریک به خانم هماوندی، من Ùقط در مورد ÙØ±Ù…ایشات خانم هماوندی میخواستم عرض کنم تمام ØµØØ¨ØªÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ ایشان ÙØ±Ù…ودند قابل تایید Ù…ÛŒ باشد ولی باید خاطر نشان کنم Ú©Ù‡ Ùقط با رعایت این نکات نمیتوان در مقطع دکتری به شیوه ایی Ú©Ù‡ در کشور ما در ØØ§Ù„ اجرا Ù…ÛŒ باشد موÙÙ‚ شد به دلیل اینکه مقطع دکتری در واقع دو مرØÙ„Ù‡ است شاید Ú©Ù… اهمیت ترین مرØÙ„Ù‡ را بتوانیم قسمت کتبی Ùˆ تئوری Ú©Ù‡ در ØØ§Ù„ اجرا Ù…ÛŒ باشد یعنی آزمون ورودی سازمان سنجش دانست. قسمت ØØ³Ø§Ø³ Ùˆ پراهمیت آن در مرØÙ„Ù‡ Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ است البته من نمیدانم خانم هماوندی Ú†Ù‡ مقداری کارهای پژوهشی داشتند ولی بنده با رتبه ۱۳ دولتی Ùˆ با کوله باری از مقالات علمی در مقطع دکتری در Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ رد شدم Ùˆ کسی هم در زمینه کارهای پژوهشی کار کرده باشد به هر ØØ§Ù„ در Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ ØØ±ÙÛŒ برای Ú¯ÙØªÙ† دارد ولی هنوز هم Ú©Ù‡ هنوز است معیار سنجش در Ù…ØµØ§ØØ¨Ù‡ را متوجه نشدم ØŒ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ مثل بنده زیاد هستند کسانی را میشناسم با کمترین کارهای پژوهشی شاید یک یا دو مورد موÙÙ‚ شده اند
آیا به نظر شما این موارد عدالت است ….؟؟؟؟
ÙØ±Ù…ایشات خانم هماوندی متین، ولی بنده به عنوان یک پژوهشگر Ùˆ کسی Ú©Ù‡ این راه را Ø±ÙØªÙ‡ ام قبول ندارم…
ای کاش در مقطع دکتری Ø§ØµÙ„Ø§ØØ§ØªÛŒ صورت Ù…ÛŒÚ¯Ø±ÙØª البته بگذریم Ú©Ù‡ همه چیز در دکتری ختم نمی شود ولی به هر ØØ§Ù„ راهی است برای Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª بیشتر…
در آخر برای ایشان Ùˆ تمام کسانی Ú©Ù‡ در این راه تلاش میکنند آرزوی موÙقیت دارم
سپاس
سلام . Ù„Ø·ÙØ§ نظرات خود را با اسم Ùˆ مشخصات Ø¨ÙØ±Ù…ایید تا امکان Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ Ùˆ Ø¨ØØ« ÙØ±Ø§Ù‡Ù… باشد. موÙÙ‚ باشید.