پیام تبریک به خانم سمیرا عربی(کارمند کتابخانه دانشگاه شیخ مفید)

سرکار خانم  سمیرا عربی

با سلام و احترام

بدینوسیله دفاع موفقیت آمیز پایان نامه دوره کارشناسی ارشد با عنوان

ترسيم نقشه دانش مطالعات كتابخانه ديجيتالي براساس كنفرانسهاي بين المللي ۲۰۰۰-۲۰۱۳

را خدمت حضرتعالی  و استاد راهنمای محترم تبریک عرض نموده و برایتان آرزوی توفیق روزافزون داریم.

امید که در تمام مراحل زندگی تان همواره موفق و سربلند باشید.

چکیده پایان نامه ایشان بدین شرح است:

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف ترسیم نقشه دانش مطالعات کتابخانه دیجیتالی براساس کنفرانس­های بین­المللی (۲۰۰۰-۲۰۱۳) صورت گرفت.

روش / رویکرد: این پژوهش از نوع مطالعات كاربردي است كه با استفاده از فنون علم سنجي Ùˆ آمار توصيفي به منظور آشكارسازي دانش كتابخانه ­هاي ديجيتالي با دستيابي Ùˆ ثبت واژگان Ùˆ اصطلاحات حوزه كتابخانه ديجيتالي از طريق بررسي مقالات Ùˆ محورهای موضوعی کنفرانس­ های اين حوزه صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل ۱۵۳۰ مقاله از مجموعه مقالات کنفرانس­ های بین­ المللی کتابخانه­ های دیجیتالی است Ú©Ù‡ توسط اصطلاحنامه بسط داده شده در این پژوهش در دو سطح موضوعات هسته Ùˆ موضوعات فرعی نمایه ­سازی شده Ùˆ نقشه دانش مطالعات کتابخانه دیجیتالی با روش تحلیل هم­رخدادی کلمات توسط نرم­ افزار UCINET 6 Ùˆ با استفاده از شاخص ­های مرکزیت ترسیم شده.

یافته­ ها: نتایج پژوهش در ترسیم نقشه دانش مطالعات کتابخانه دیجیتالی نشان داد Ú©Ù‡ حوزه­ های موضوعی سازماندهی اطلاعات، بازیابی اطلاعات، معماری زیرساخت Ùˆ مجموعه­ های دیجیتالی بالاترین رتبه را با توجه به شاخص ­های مرکزیت بدست آورده ­اند. همچنین حوزه­ های موضوعی وب۲ØŒ وب معنایی، فناوری ­های مجازی، آموزش در کتابخانه دیجیتالی Ùˆ سواد اطلاعاتی Ùˆ استانداردهای کتابخانه دیجیتالی حوزه­ هایی هستند Ú©Ù‡ با توجه به شاخص­های مرکزیت در شبکه ترسیم شده مطالعات کتابخانه دیجیتالی هیچ رتبه­ای را کسب نکرده ­اند

همچنین یافته­ ها نشان می­ دهد که رشته­ علوم رایانه نسبت به رشته علوم اطلاعات و کتابداری و نیز کشورهای توسعه یافته در سطح بین­ المللی توانسته­ اند بیشترین سهم را در تولید مجموعه مقالات کنفرانس­ های بین­ المللی کتابخانه دیجیتالی داشته باشند.

اصالت /ارزش: این پژوهش توانسته است با استفاده از فنون علم ­سنجی حوزه ­های موضوعی مؤثر در تولیدات علمی کنفرانس ­های بین­ المللی کتابخانه­ های دیجیتالی را شناسایی و مورد بررسی قرارد دهد. شناسایی این حوزه ­های موضوعی در یک بازه زمانی خاص  نقاط قوت و ضعف این حوزه را بهتر نشان می­ دهد که با توجه به نقش کنفرانس­ های بین ­المللی و پویایی این حوزه رویکردها و مسائلی که در آن مورد توجه و یا مورد غفلت قرار گرفته ­اند مسیر تحقیقات آینده را روشن می­سازد.

کلیدواژه­ ها: ترسیم نقشه، نقشه دانش، کتابخانه دیجیتالی، کنفرانس ­های بین­ المللی، شاخص ­های مرکزیت، علم ­سنجی.

عربی، سمیرا(۱۳۹۴). ترسيم نقشه دانش مطالعات كتابخانه ديجيتالي براساس كنفرانسهاي بين المللي Û²Û°Û°Û°-۲۰۱۳، پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات Ùˆ دانش شناسی، قم: دانشگاه قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.